הבחנה בין SLI ודו-לשוניות באמצעות משימות חזרה על משפטים: ההשפעה של מאפייני L1 ו- L2
Meir et al., 2016
הקדמה
לקות שפה ספציפית (SLI) משפיעה על כ-5-7% מהילדים בין אם הם דוברי שפה אחת (חד-לשוניים) או דוברי שתי שפות (דו-לשוניים). בעוד שדו-לשוניות כשלעצמה אינה גורמת להפרעות או לקויות שפה, במשך השנים הראשונות של חשיפה לשפה השנייה (L2), ילדים דו-לשוניים סדרתיים (כלומר, ילדים דו-לשוניים אשר למדו שפה אחת קודם לשפה השנייה) בעלי התפתחות שפתית רגילה (TLD) משיגים ציון נמוך משמעותית מחבריהם החד-לשוניים במבחני שפה סטנדרטיים. יתר על כן, אצל ילדים דו-לשוניים סדרתיים עם TLD מתגלים קשיים במספר תופעות לשוניות דומות (למשל, תחביר מורפולוגי) כמו אצל ילדים עם SLI. לפיכך, פרופילים לשוניים חופפים של ילדים דו-לשוניים סדרתיים עם TLD וילדים חד-לשוניים עם SLI מקשים על זיהוי SLI באוכלוסיות דו-לשוניות. לבסוף, היעדרם של כלי הערכה מתאימים מובילים לכך שיש הן ייצוג יתר מצד אחד והן תת ייצוג מצד שני של ילדים דו-לשוניים סדרתיים בתכניות לחינוך מיוחד.
מחקר זה בוחן את היכולות המורפו-תחביריות של ילדים דו-לשוניים סדרתיים עם ובלי SLI בשתי השפות (L1 רוסית ו-L2 עברית) תוך שימוש במשימות חזרה על משפטים (SRep). מטרותיה העיקריות של המחקר הן זיהוי מבנים בעייתים עבור ילדים דו לשוניים עם SLI ודפוסי שגיאה המבדילים בין ילדים דו לשוניים עם TLD לבין ילדים עם SLI. נעשה שימוש נרחב במשימות SRep לצורך הערכת יכולות שפת ילדים והוכח כי הם מבדילים באופן מהימן בין ילדים עם ובלי SLI ובין ילדים דו-לשוניים סדרתיים. ההשוואות בין דו-לשוניים לחד-לשוניים בשתי שפות שונות מבחינה טיפולוגית נועדו לספק בסיס לקביעת התפתחות טיפוסית בשתי קבוצות אלה, ולהדגיש קשיים מורפו-תחביריים עקב השפעה בין-לשונית ושינויים בחשיפה לשפה. השוואה נוספת של דפוסי הביצוע והשגיאה בשתי הקבוצות הדו-לשוניות (biTLD ו- biSLI) מכוונת לשפר את ההבנה שלנו בקשיי שפה אצל ילדים דו לשוניים עם SLI.
המאמר סוקר כמה מהתכונות של SLI ושל דו-לשוניות, ומציג הבדלים ביכולות הדקדוק אצל ילדים עם SLI ואצל ילדים דו-לשוניים עם TLD כמו גם מקורות אפשריים להבדלים אלו. המאמר ממשיך ומציג מאפיינים מנוגדים של שתי השפות הנחקרות: רוסית ועברית ולאחר מכן גם מציג טיעון בזכות השימוש בחזרה על משפטים ככלי לבחינת ביצועיהם של ילדים דו לשוניים סדרתיים עם SLI ובלי. בהמשך מתוארות שאלות מחקר ותחזיות המובילות לגוף המחקר.
SLI ודו-לשוניות
הן ילדים חד לשוניים עם SLI והן ילדים דו-לשוניים סדרתיים עם TLD מתקשים במורפולוגיה מילולית...
לקריאת הסיכום המלא הורד/י את הסיכום באמצעות הטופס לעיל^