יחסי חונכות הנרכשים באופן טבעי ותוצאותיהם בקרב מתבגרים עם לקויות למידה
Ahrens et al., 2010
תקציר
ישנה הערכה שיחסי חונכות הנרכשים באופן טבעי בגיל ההתבגרות קשורים עם שיפור בתוצאות בקרב בני נוער עם לקות למידה. נוער מודרך היה בסבירות גבוהה יותר לסיים את לימודיו בתיכון, דיווח על רמה גבוהה יותר של הערכה עצמית ומספר כולל גבוה יותר של תוצאות חיוביות מאשר בני נוער לא מודרכים. מחקרים עתידיים צריכים לכלול יותר לעומק הערכות אובייקטיביות של בני נוער עם לקויות למידה, שיקול של יחסי גומלין עם גורמי סיכון בו זמנית, ומאמצים כדי להבהיר אסטרטגיות אופטימליות לתמיכה של חונכות בבני נוער עם לקויות למידה.
רקע תיאורטי
יחסי חונכות עם מבוגרים (שאינם הורים) נחשבים לנכס חשוב לקידום התפתחות חיובית אצל בני נוער והיערכות למעבר מוצלח לבגרות. התיאוריה שפותחה על ידי ז'אן רודס ועמיתיו טוענת שקשר שנוצר בין חונך לבן נוער המבוסס על אמון, אמפתיה והדדיות יש לו פוטנציאל לשפר את הקוגניציה, לפתח את הזהות ואת הפאן החברתי-רגשי אצל בן הנוער. שיפור זה מוביל להטבה במערכת היחסים של הורים ובני נוער. רווחים התפתחותיים וחברתיים אלה יכולים לתרום בתורם לתוצאות חיוביות כגון ביצועים אקדמאיים, רווחה רגשית והימנעות ממעורבות בהתנהגות בעייתית.
מספר סוגים של תמיכה הוצעו על מנת לשפר את תפקוד הנוער על ידי החונכות: מודלינג, תמיכה רגשית, הדרכה, ייעוץ וכן סיוע מוחשי אינסטרומנטלי הכולל משימות. רודס ועמיתיו הציעו שההשפעות של יחסי החונכות יונחו על ידי מספר גורמים כולל איכות ואופן היחסים וסוג החונך.
בשתי מטא אנליזות נמצא שמערכות יחסים של חונכות לבני נוער קשורות עם תוצאות טובות יותר במגוון רחב של תחומים. בהתבסס על סינתזה של ממצאים מ-40 מחקרים שהשוו נוער שנחנך ונוער שלא נחנך נמצא כי יחסי חונכות היו קשורים באופן משמעותי עם ציונים טובים יותר במדדים של עמדות כלפי בית הספר, יחסים בינאישיים וביצועים התנהגותיים. באופן דומה נמצא שבני נוער שהודרכו קיבלו ציונים גבוהים יותר במימדים בתחומים הבאים: רגשי/פסיכולוגי,...
לקריאת הסיכום המלא הורד/י את הסיכום באמצעות הטופס לעיל^