הערכת מדד התאמה טכנית של שלוש שיטות לזיהוי ליקויי למידה ספציפיים על בסיס אי התאמות קוגניטיביות
Stuebing et al., 2012
תקציר
המחקר בודק שלוש שיטות לאבחון ליקויי למידה ומשווה ביניהן. כאשר שלושת השיטות מבוססות על ניתוח לקיחת ההחלטות הקוגניטיביות של הנבדק. ניתוח הבודק את אוסף הנתונים הגלויים והסמויים של הנבדק ועל סמך נתונים אלו קובע את רמת הלקות שלו. הנתונים נבדקים ע"פ סולם ערכים שבנתה כל שיטה.
תוצאות המחקר מראות שכל שלושת השיטות טובות מאוד באבחון של ערכי ניבוי שליליים אבל רק אחוז קטן מהאוכלוסייה 1%- 2% עומד בקריטריונים הספציפיים של ליקויי למידה.
בנוסף לכך מבדקים פסיכומטריים אשר נערכים בשלושת השיטות וישומן לא משפרים את יעילות המודל. הם עלולים להיות לא יעילים עקב בסיס נתונים נמוך. ומכך יכולים לגרום שילדים רבים יקבלו יעוץ שאינו אופטימלי ללקות הלמידה שלהם.
מחקרים קודמים
משרד החינוך האמריקאי קבע שההגדרה ללקות למידה היא הפרעה של אחד או יותר מהתהליכים הקוגנטיביים הבסיסיים המשתתפים בשפה כתובה או מדוברת. הפרעה זו יכולה לבוא לידי ביטוי ביכולת להקשיב, לדבר, לכתוב, לאיית או לבצע חישובים מתמטיים. התומכים במסגרת אבחון קוגניטיבי על מנת לאבחן לקויי למידה מתמקדים במרכיבים החסרים בהגדרה הרשמית. הם טוענים שבלקויי למידה ספציפיים מעורבים תהליכים פסיכולוגיים, אשר צריכים להיכנס לאבחון.
ראיות משמעותיות מראות שתהליכים קוגניטיביים מקושרים עם סוגים שונים של לקויות למידה בעיקר אם הם תחת ההגדרה של כישורים אקדמאיים כחלק ממאפיין עיקרי.
בשנת 1984 ביצעו חוקרים מחקר מטה אנליטי של 94 נבדקים. המחקר עסק ביעילות של מבחן האינטליגנציה של וושלר, אשר קובע את סולם האינטליגנציה עבור ילדים. הם ניסו חלוקה מחדש של תתי קבוצות על מנת להגיע...
לקריאת הסיכום המלא הורד/י את הסיכום באמצעות הטופס לעיל^