החברויות הכי-טובות של תלמידים עם ובלי ליקויי למידה לאורך בית הספר היסודי
Estell et al., 2009
תקציר
לחברויות קרובות השפעה חשובה על הישגים אקדמיים ועל הסתגלות חברתית-רגשית בקרב ילדים. הספרות הקיימת מצביעה על כך שילדים עם לקויות למידה נמצאים בסיכון לבידוד חברתי. עם זאת, מעט מחקרים בחנו את התפתחותן של חברויות הדדיות לאורך השנים האחרונות של בית ספר יסודי. המחקר הנוכחי בחן לאורך שנתיים חברויות של 55 תלמידים לקויי למידה המשולבים בכיתה רגילה, ו-1,254 תלמידים ללא לקות למידה. התוצאות מצביעות על כך שתלמידים לקויי למידה הם בעלי אותם סיכויים לחברויות הדדיות ולאותו מספר חברים טובים כמו שיש לחבריהם ללא לקות למידה. עם זאת, יותר חברויות שהם יוצרים הינן עם תלמידים לקויי למידה כמותם, והם מתקשים לשמור על החברות לאורך זמן.
רקע תיאורטי
לחברויות שאנו יוצרים השפעה מכרעת על הסתגלות חיובית למסגרת הבית ספרית. הן מסייעות להסתגל לשינוי שכרוך במעבר למסגרת זו, אשר עלול להיות מלחיץ לילד הצעיר. קיום חברויות הדדיות ואיכותיות נמצא קשור לגישה חיובית כלפי בית ספר והוא מפחית את הסיכוי להצקות מצד ילדים אחרים. קיומה של חברות אחת בלבד מספיקה על מנת להפחית הן את הרגשת הבדידות והן את ההשפעה השלילית של דחייה מצד בני הגיל. מחסור בחברויות מנבא השגיות וכישורים חברתיים נמוכים, ותחושת מצוקה רגשית גבוהה יותר. במחקר קודם נמצא כי ההשפעות של חברות בגיל צעיר נמשכות לאורך זמן. כך למשל, חברות בכיתה ה' נמצאה קשורה לתחושת ערך עצמי גבוהה יותר בבגרות, ובידוד חברתי בתקופה שלפני גיל ההתבגרות נמצא קשור לקיום סימפטומים פסיכופתולוגים כלשהם 12 שנים לאחר מכן. מכאן, שהספרות מצביעה על כך שחברות קרובה הינה פקטור חיוני להצלחת התלמיד בבית הספר ובהמשך לתפקודו כמבוגר. לחברויות השלכות חיוביות על התפתחות רגשית ואקדמית. עם זאת, מחקרים רבים הראו כי לילדים לקויי למידה קשיים חברתיים. המחקר הנוכחי בוחן מספר משתנים אשר לפי מחקרים קודמים הינם...
לקריאת הסיכום המלא הורד/י את הסיכום באמצעות הטופס לעיל^