התמודדות חברתית של תלמידי תיכון מחוננים והקשר בינה לבין הדימוי העצמי / סויאטק
Swiatek, 2001
רוב התלמידים המחוננים מתייחסים למחוננות שלהם בצורה חיובית באופן כללי, אך עם זאת הם גם מרגישים שונים מבני גילם, וכתוצאה מכך עשויים לחוות מתח. המאמר עוסק באסטרטגיית ההתמודדות של התלמידים המחוננים על המתח שנובע מהמצב החברתי המיוחד שנגרם בשל מחוננותם.
מחוננות והבעייתיות בה
מחוננות היא יכולת שכלית מעולה (איי קיו של 130 ומעלה) ופוטנציאל להשיג הישגים בתחומי לימוד שונים, יש יכולות קוגניטיביות מאוד גבוהות כגון חשיבה מהירה, זיכרון, עיבוד מידע או כישרון בתחום מסוים. המחברת טוענת אומרת שהמחוננים הם בעלי יכולת גבוהה שעל פי תפיסתם מסבכת את מצבם החברתי. המחוננות ממקמת את הילדים במיקום חריג ביחס לחבריהם ומהווה להם מקור למתח. עצם החריגות מביאה לסטיגמה. ולתפיסתם, המחוננים, היכולת הגבוהה שלהם עלולה לגרום לתוצאות חברתיות שליליות. מרבית הילדים המחוננים רואים את באור חיובי את המחוננות שלהם אבל הם חוששים מתגובת הסביבה לשכל שלהם, וחוששים שיתפסו את היכולת הזו באור שלילי (שיתוייגו כ"חנונים"). ההסתגלות של...
לקריאת הסיכום המלא הורד/י את הסיכום באמצעות הטופס לעיל^