פעילות גומלין בכיתה: ניתוח פסיכולוגי חברתי
בר-טל ובר-טל, 1985
מאמר זה מציג תפיסה פסיכולוגית חברית של פעילות גומלין בכיתה. היא מתמקדת בהתנהגות החברתית של האדם, מעמידה במרכז את הפרט והקבוצה הקטנה. פעילות גומלין הינה חליפין של מסרים לשם תקשורת. העברת מסר כלשהו בין שני פרטים, באמצעות התנהגות מילולית או לא מילולית. יש חילופי התנהגויות וחליפין הכרתיים ורגשיים. אנשים בפעילות גומלין לעיתים קרובות מתכננים את התנהגותם, מעבדים מידע תוך כדי חילופי המסרים ומחליטים כיצד להתנהג. במהלך פעילות גומלין לעיתים מעוררים רגשות. באמצעות פעילות גומלין מתרחשים תהליכים חברתיים שונים, נוצרים יחסים חברתיים, מופעלת השפעה חברתית וכו'. פעילות גומלין היא הסוג העיקרי של הפעילות החברתית בכיתה והיא צורכת את רוב הזמן הנתון. פעילות גומלין בכיתה משרתת יעדים חינוכיים אך גם מנגנון דרכו מגשימים המורה והתלמידים את מטרותיהם האישיות והחברתיות.
מאפייני פעילות גומלין
1. מערבת משתתפים - לפחות שניים. מתרחשת בין פרטים אך גם בין קבוצות. אפשרית פעילות גומלין של פרט עם קבוצה ולהיפך. פעילות גומלין גלויה או חבויה כאשר המורה אינו מרשה להם.
2. דינאמית ומשתנה - פעילות גומלין היא תהליך דינאמי המשתנה עם הזמן. חילופי המסרים משתנים ברצף ובמאפיינים כמו מספר המשתתפים, עוצמה, תכנים (אקדמאיים / אישיים וחברתיים) סוגי ההתנהגות המעורבים בה. מסתיימת בסוף יום...
לקריאת הסיכום המלא הורד/י את הסיכום באמצעות הטופס לעיל^