האתר המוביל ברשת לסיכומים בעברית

מסינדרום פסיכיאטרי למחלה "מדבקת": המקרה של אנורקסיה נרבוזה

סיכום בעברית (תרגום מסוכם) בהיקף 1994 מילים, של המאמר:

Brumberg, J. J. (1992). From psychiatric syndrome to “communicable” disease: The case of Anorexia Nervosa. In: Rosenberd, C. E. & Golden, J. (Eds.) Framing Disease (pp. 134-154). New Brunswick: Rutgers University Press.



להורדת הסיכום
הזן פרטים » הזן פרטי תשלום » קבל את הסיכום במייל
מסינדרום פסיכיאטרי למחלה "מדבקת": המקרה של אנורקסיה נרבוזה
Brumberg, 1992

הפרעות אכילה נתפסות במקרים רבים כתופעה בת זמננו, ואנורקסיה בפרט נתפסת במציאות הפתולוגית המופשטת כקונטקסט של מחלה המשלבת בתוכה אלמנטים תוך-נפשיים, תרבותיים ובעיקר-במונחים של תהליך המחלה- אלמנטים ביולוגים.
ברומברג מרכזה את עיקר טיעונה על חקר מגיפות ובעיקר על "מגיפת האנורקסיה-נורבזה". התפשטות האנורקסיה היא במידה רבה השתקפות והנראות של הנגישות התרבותית. אם תפיסת מחלה מסוימת הופכת למדוברת ולנפוצה, היא חייבת להיתפס, על-ידי היגיון מסוים כמחלה "מדבקת" שניתנת להעברה מהאחד לאחר.
במדיה אנו רואים את האנורקסיה כישות והוויה שנגררת ומתפשטת. ברגע שלמחלה יש נראות, הקיום וההוויה שלה גורמים לרגישות כלפי המחלה, וכך הופכת המחלה לשחקן מרכזי באינטראקציות בינאישיות-בין אם זה בתוך המשפחה או בסיטואציה של רופא-פציינט.
למרות שאנורקסיה משקפת את הערכים התרבותיים של הכחשה עצמית כמוסר עליון ובו בעת את הרזון כערך נעלה, היא מאבחנת את הסטאטוס הבעייתי. דו הערכיות שכולל בחובו את אלמנט הענישה העצמית, ובו בעת- כמו יתר המחלות התפקודיות - גם הפרעות את הרצון החופשי. הקריירה של האינדיבידואל האנורקטי מדגימה את המדרון החלקלק המפריד את ה mind מה-body ואת ה-body מה-mind. המסלול של החולי מדגים את הדרך בה תבניות התנהגות המונעת מרצון יכולה לשנות עצמה לפורמט פיזי- כמו לדוגמא הרעבה. האינטר-יחסים בין הmind ל-body הם כדין היחסים בין מאפיינים תרבותיים לפרסונה האינדיבידואלית. זוהי מציאות מוסדית שהיסטוריה חברתית של הפרעות אכילה מדגימה בבהירות.
רוב המומחים מסכימים כי היקף המחלה החל לגדול אחרי מלחמת העולם השניה ואף הואץ ב-30 השנה האחרונות. כיום אנו נתקלים באנורקסיה בכל מקום: בקומדיות, בסדרות וסרטים, בספרים למתבגרים, ובאגף של "עזרה עצמית" בחנויות הספרים. ראש אגף הפסיכולוגיה באוניברסיטת הרווארד אף הגדיר את האנורקסיה כ"מאורע העיקרי" של שנות ה-80. אנורקסיה הפכה למשתנה פסיכו-פתולוגי של מתבגרות צעירות ממעמד הביניים.

כיצד עברה האנורקסיה מאלמוניות למחלה פסיכיאטרית בת זמננו?
זוהי בעיה מורכבת בפסיכיאטריה של חקר מגיפות המחייבת את התערבותם של מדעני התנהגות, אנשי חינוך, רופאים וכן היסטוריונים תרבותיים וחברתיים. בעשורים האחרונים אנו עדים לטרנספורמציה ייחודית לתרבות ההמונים: המעבר של הפרעה פסיכיאטרית לקטגוריה של "Communicable disease"- מחלה שניתן "להעבירה"- באופן מטפורי- מאדם אחד לאדם אחר. בהיעדרו של פתוגן (מיקרואגניזם מחולל מחלה) מה מסביר למעשה את המעבר של האנורקסיה מאדם אחד לאחר? מה למעשה מועבר בהפרעת האכילה ה"מגפתית" הזו?
התופעה הפסיכולוגית של הידבקות והתכנסות מספקת מודל מועיל להבנת התופעה החברתית של הפרעות אכילה. המילה הידבקות מתייחסת במקרה של אנורקסיה לאפקט ההתפשטות של ההתנהגות מחבר קבוצה אחד לחבר אחר, חבר בקבוצה...

לקריאת הסיכום המלא הורד/י את הסיכום באמצעות הטופס לעיל^