האתר המוביל ברשת לסיכומים בעברית

טכנולוגיית מידע זה לא באמת חשוב

סיכום בעברית (תרגום מסוכם) בהיקף 2864 מילים, של המאמר:

Carr, N. G. (2003). IT doesn’t matter. Harvard Business Review, 81(5), 9-41.



להורדת הסיכום
הזן פרטים » הזן פרטי תשלום » קבל את הסיכום במייל
טכנולוגיית מידע זה לא באמת חשוב
Carr, 2003

רקע – IT מהו?
ההגדרה היא: "טכנולוגיית מידע העוסקת בשימוש במחשבים, בתוכנה ובתקשורת מחשבים לאחסון, לעיבוד, להגנה ולהעברה של מידע". על פי המאמר, טכנולוגיות מידע הינן טכנולוגיות המשמשות לעיבוד, אחסון, והעברת מידע במבנה דיגיטלי.
עיבוד: תהליך הפקת מידע או ידע מנתונים.
אחסון: שמירת המידע (כיום – לרוב לכונן קשיח).
העברת מידע: העברת מסר דיגיטלי למחשב אחר.
כיום, עמוד השדרה של המסחר הוא טכנולוגית מידע. עמוד שדרה זה מהווה את הבסיס לתפקוד של חברות, קושר יחדיו קשרי אספקה וקושר את העסקים לצרכנים אותם הם משרתים. אין דולר או יורו "שמחליף ידיים" ללא העזרה של מערכת המחשבים.
עולם העסקים נכון להיום "מבזבז" 2 טריליון דולר מדי שנה על IT , במקרים רבים יותר מ- 50% מהתקציב השנתי. רוב החברות משקיעות כסף זה מתוך ציפייה שזה יקנה להם יתרון אסטרטגי על מתחריהם.

התפתחות תחום ה - IT
ב-1965 פחות מ-5% מההוצאות של חברות הוקדשו לטכנולוגית מידע; ב-1968 הומצא המיקרו-מעבד על ידי מהנדס של חברת אינטל; בשנות השמונים נכנסו המחשבים האישיים לשוק, ואז כבר 15% מההוצאות הוקדשו לטכנולוגית מידע; בתחילת שנות התשעים למעלה מ-30% מההוצאות הוקדשו לטכנולוגית מידע ובסוף שנות התשעים שיעור ההוצאות כבר גדל לכ-50% (למעלה מ-1 טריליארד $); ואילו כיום (2003):
 רשת האינטרנט מאפשרת תקשורת בין חלקים שונים של אותו ארגון, בין לקוחות לספקים, וכו'.
 מחשבים עברו שינוי תפיסה: ממכונת כתיבה משוכללת לכלי הנתפס קריטי לחשיבה אסטרטגית.
 יש סמנכ"ל / מנהל מערכות מידע בכל חברה.
 מינוי חברות ליעוץ אסטרטגי.
 אין כמעט פעולה שלא מבוצעת דרך מחשב.
 תחום ה-IT נתפס בעיני רבים בתחום בעל ערך אסטרטגי גבוה לארגון.
 ככל שכוחה של המערכת הממוחשבת עלה והתפשט , חברות החלו לראות בה מקור חיוני להצלחתן וניתן לראות השפעה זו על חשבון הוצאותיהן.
 עסקים מסביב לעולם משקיעים באזור 2 טריליון דולר מדי שנה בתחום זה.

השפעתה של טכנולוגית המידע (IT)
ההערכה כלפי טכנולוגית המידע היא עמוקה יותר מכסף. לפני כעשרים שנה, רוב המנהלים התנשאו מעל המחשבים כמכשיר למעמד הפועלים. כיום הדבר השתנה ומנהלים כעת מדברים על הערכים האסטרטגים אשר טמונים בטכנולוגית המידע , על השימוש בה על מנת להשיג יתרון תחרותי. רבים אף שכרו חברות ייעוץ אסטרטגיות על מנת לספק יתרונות חדשניים על כיצד לתת יתרון גדול יותר להשקעת טכנולוגית המידע שלהם.
מאחורי השוני בדפוס החשיבה, נחה ההשערה הפשוטה שככל שכוחה ונוכחותה של טכנולוגיית המידע גדל, כך גם ערכה האסטרטגי. זוהי השערה הגיונית, אך הינה בגדר טעות. מה שאכן הופך את המקור לאסטרטגי, מה שהופכו לבסיס של יתרון תחרותי - אינה הנוכחות המוגברת כי אם חוסרה. אתה יכול להשיג יתרון מעל ליריביך רק אם יש לך או שאתה עושה דבר שאינו נמצא אצלם.
כרגע, התפקוד המרכזי של טכנולוגיית המידע נעשה נגיש ומתאים לכל כיס. הכוח האמיתי שלהם ונוכחותם הפכו ממקור בעל פוטנציאל אסטרטגי לגורמי צריכה של ייצור. טכנולוגיית מידע, נראית במיטבה כאחרונה בסדרה של טכנולוגיה אשר יושמה בהרחבה וכפועל יוצא עצבה מחדש את התעשייה במהלך שני העשורים האחרונים. כמו מנוע הסילון והטלפון, טכנולוגיות אלו, פותחו על מנת לתת יתרון של ממש. אך ככל שיכולותיהם עלו ומחירם ירד והם נהפכו לנפוצים יותר ויותר- הם נהפכו למצרכי קלט. מן העמדה האסטרטגית, הם נהפכו לזניחים. זה בדיוק מה שקורה לטכנולוגיית המידע כיום.

טכנולוגית רכוש ( (proprietary technologiesלעומת טכנולוגית תשתית (infrastructural technologies)
טכנולוגית רכוש (Proprietary)
 טכנולוגיה אשר הינה רכוש של חברה בודדת.
 לרוב מתאימה במדויק לצרכי אותה חברה.
 מוגנת מפני העתקה על ידי חוק או רמת מורכבות גבוהה.
 יכולה להוות בסיס ליתרון תחרותי הן בטווח הקצר והן לאורך זמן, כל עוד היא נשארת מוגנת. ניתן להוסיף כי היתרון התחרותי עתיד להקנות לחברה רווחים גבוהים יותר ממתחריה.

דוגמא לטכנולוגית רכוש הן חברות ליצור סחורות לצרכן. חברה מסוג זה, יכולה לזכות בזכויות בלעדיות על חומר...

לקריאת הסיכום המלא הורד/י את הסיכום באמצעות הטופס לעיל^