האתר המוביל ברשת לסיכומים בעברית

המעבר של חברת "דיימלר – קרייזלר" לעולם המסחר האלקטרוני

סיכום בעברית (תרגום מסוכם) בהיקף 3219 מילים, של המאמר:

Klein, A. & Krcmar, H. (2006). DCXNET: e-transformation at DaimlerChrysler. Jounal of Information Technology, 21(1), 52-65.



להורדת הסיכום
הזן פרטים » הזן פרטי תשלום » קבל את הסיכום במייל
המעבר של חברת "דיימלר – קרייזלר" לעולם המסחר האלקטרוני
Klein & Krcmar, 2006

מטרת המאמר הוא להציג את סיפורה של DCXNET - מיזם העסק האלקטרוני של חברת הרכבים DaimlerChrysler, מיזם שנערך משנת 2000 עד שנת 2002. המאמר מתאר את האירועים שקדמו למיזם, הדרך בה בוצע, השיטות בו נקטו מנהלי המיזם ותוצאותיו.
כמו כן מתמקד המאמר באתגרי תעשיית המכוניות בעת פיתוח טכנולוגית העסק האלקטרוני וכיצד התמודדו עם אתגרים אלה ב-DaimlerChrysler. ב-case study מתוארים שיטות הניהול, תוצאות אליהם הגיעו והגורמים שהביאו להצלחתו.

רקע על תעשיית הרכבים
בתחילת המאה ה-21 מצאה עצמה תעשיית הרכבים במצב קשה מאוד. הצמיחה שאפה לאפס משתי סיבות עיקריות: האחת היא אירועי ספטמבר 2001 שגרמו להאטה בכל התעשיות, במיוחד בארה"ב; והשנייה, התפוצצות בועת הדוט-קום.
אופי התחרות בתעשייה זו בתחילת שנות ה-30 היה כזה ש-300 יצרני רכב עצמאיים היו קיימים באותה התקופה. לעומת זאת, בשנות ה-90 ירד מספר זה לשבעה בלבד, כאשר מתוך שבעת יצרני רכב אלו – 5 מחזיקים ב-70 אחוזים משוק הרכב העולמי: GM, FORD, TOYOTA, Volkswagen ו – Daimler-Chrysler. כמו כן קיים מיתון עמוק בשווקי מכוניות הן באמריקה הצפונית והן באירופה.

תעשיית הרכב נתקלה בשנות ה-90 ב-2 בעיות עיקריות:
• לקוחות דורשים זמני האספקה קצרים יותר ויותר אך עם זאת דורשים רמת שרות טובה יותר מרמת השירות הקיימת.
• כתוצאה מכך היצרנים צריכים להיות גמישים יותר ולהוריד עלויות.

בפועל, רכב רגיל מכיל כ-260,000 חלקים ולוקח 54 ימים להרכיב אותו בשלמותו ולספקו ללקוח. 36 ימים מיועדים לביצוע הזמנות חלפים והגעתם למפעל (2/3 מסה"כ הזמן שלוקח לייצר רכב) ורק יומיים מתוך 54 הימים מנוצלים להרכבת הרכב עצמה.

תיאור חברת "DaimlerChrysler" והבעיות העיקריות שעמדו בפניה
במאי 1998' הודיעו נשיאי חברות Daimler-Benz הגרמנית ו-Chrysler האמריקאית על המיזוג התעשייתי הגדול ביותר בהיסטוריה, מיזוג שתוצאתו הייתה ייסודה של יצרנית המכוניות החמישית בגודלה בעולם.
כיום חברת דיימלר-קרייזלר היא אחת מהמובילות בעולם בתחום הרכב, תחבורה ומתן שירותים. בין מותגי הרכב של החברה ניתן לכלול את: מרצדס בנץ, קרייזלר, ג'יפ, דודג', סמארט ומייבאך.
שמה של החברה בבורסת ניו יורק הוא DCX והיא מונה מעל ל- 370,000 עובדים ברחבי העולם. בשנת 2001 היו הכנסותיה 153 מיליארד יורו.
לאחר המיזוג היו עסוקים בשתי המטות העיקריים של החברה, שטוטגרט בגרמניה ו-אובורן הילס ארה"ב, בלנהל את תוצאותיו של המיזוג כאשר מחיר המניה צנח לקראת סוף 1998.
סיבות אפשריות שנלקחו בחשבון לירידה ברווחיות:
• הבדלים תרבותיים.
• עובדים בשתי החברות היו מוטים יותר למקום מושבם ולאו דווקא לטובת החברה.
• התהליכים העסקיים בשתי החברות היו שונים כאשר במרצדס נטו להשתמש בחלקים דומים בסדרות שונות של הרכבים בעוד קרייזלר נוטה לפתח מחדש חלקים בכל סדרה.

בעיה מרכזית נוספת בה נתקלו לאחר שעקב התחרות הקשה, הפרמטר של זמני האספקה הפך להיות פקטור חשוב ביותר ברווחיות של חברה בתעשייה זו. המתחרים בתעשייה חיפשו לצמצם עלויות ככל הניתן, להגדיל את הגמישות ולאמץ את אמונם של הלקוחות אשר מצידם דורשים שירות טוב יותר – כל זאת כתוצאה מן השקיפות הרבה שעידן האינטרנט מאפשר כיום בשוק.
לדוגמא: כדי לייצר דגם ממוצע של מכונית C – Class של מרצדס המורכבת מ-260,000 חלקים שונים – השילוב בין הספקים הפזורים ברחבי העולם נהיה אתגר רציני יותר.

חיפוש אחר פתרונות
ביוני 1999' תיאר ראש ה-LageZentrum (מעין דירקטוריון של החברה שהיה כפוף למנהלים הבכירים, מרכז הבקרה האסטרטגי של החברה), אולף קוך, את המצב באומרו כי הוא מבין כי העשור הקרוב יהיה מכריע בתעשיית הרכב בכל הנוגע להכנסת העסק האלקטרוני והמסחר האלקטרוני לתעשייה זו. עוד הוסיף כי הוא וחבר המנהלים הבכירים מנסים להבין אילו השלכות יהיו לאינטרנט על התהליכים העסקיים.
דברים אלו באו לאחר שחברות גדולות אחרות בתחום כמו Ford ו-GM הודיעו על כוונותיהם בתחום ועל כך שהן עושות מאמצים להתאים את ארגונם לנעשה בשטח.
כתוצאה מהבנה זו החל תהליך של תכנון אסטרטגי לפיתוח ה-e-Business (מסחר אלקטרוני) בארגון שנוהל ע"י אותו LageZentrum ומחלקת ה-IT בארגון. בסוף אותו תהליך ניתוח הם הציגו את מסקנותיהם בפני הדירקטוריון של החברה בסוף שנת 1999 וענו על 2 שאלות עיקריות:
1. מהי ההשפעה העיקרית האפשרית של עידן האינטרנט על החברה?
2. מה מתחרינו עושים בכל הנוגע ל e-Business?

הניתוח עצמו התרכז בעיקר ב-3 תחומים עיקריים:
• תהליך המכירות - שחקנים חדשים כמו חברת Microsoft נכנסו לשוק ותפסו מקום בין הסוחרים ללקוחות.
• מוצרים - התמקדות במאפיינים האינפורמטיביים, המקשרים בין הלקוחות לספקי מוצרים נלווים.
• שרשרת האספקה –...

לקריאת הסיכום המלא הורד/י את הסיכום באמצעות הטופס לעיל^