פעילויות מקבילות בכיתה
Koole, 2007
תקציר
המאמר מדווח על מחקר העוסק באינטראקציה בכיתה כתופעה רב-צדדית ורב-פעילותית. על בסיס שיעורים שתועדו בווידאו בבתי ספר תיכוניים בהולנד, נערכו רישומים תצפיתיים של התנהגות תלמידים בודדים לאורך השיעורים. הטיעון המרכזי במאמר הוא שכאשר תלמידים עוסקים בפעילויות מקבילות, ולמרות הדרכים השונות שבהן הם עושים זאת, הם מפגינים התכווננות לפעילות שבה מעורב המורה כפעילות המרכזית. נטען כי אחד ההיבטים ההופכים שיעור למזוהה כשיעור הוא ההתכווננות המשותפת הזו לפעילותו של המורה כפעילות המרכזית.
אינטראקציה בכיתה כמכלול של פעילויות מקבילות
מרבית המחקרים על אינטראקציה בכיתה מנתחים את המתרחש כפעילות דו-צדדית בין המורה לבין הכיתה כקולקטיב, תוך התעלמות מהעובדה שכל תלמיד עשוי להשתתף בפעילויות שונות במקביל. גם כאשר נחקרים הבדלים בין תלמידים, הם נבחנים לרוב רק דרך האינטראקציה שלהם עם המורה. עם זאת, קיימות שתי גישות מחקר חלופיות שמכירות בכך שהכיתה היא זירה רב-פעילותית: האחת מתמקדת בהתנגדות תלמידים לפעילות המורה, למשל באמצעות השתתפות מדומה או תגובות הומוריסטיות; השנייה חוקרת התרחשויות סימולטניות כמו שיחות בין תלמידים המתקיימות לצד ההוראה. מחקרים אלה מדגישים שתלמידים אינם...
לקריאת הסיכום המלא הורד/י את הסיכום באמצעות הטופס לעיל^