כאשר בית החולים הופך לבית: נראות, ידע וכוח במוסד נילה
Mizrachi, 2001
המאמר חוקר את היחסים בין נראות, ידע וכוח ((Visibility, Knowledge and Power במוסד הכלאיים "נילה" שמשמש כבית חולים וכפנימייה לילדים בעלי נכויות קשות.
בנילה ישנן קבוצות של חברי צוות שהם: רופאים, פסיכולוגים, אחיות ויועצי חינוך. לכל סוכן תפקידים שונים במוסד. למרות האינטרס המשותף של כולם לשרת את דיירי המקום ישנו קונפליקט מסויים, הנובע מכך שלכל שחקן ישנה תפיסה שונה בהגדרה המוסדית למושג "נורמליזציה" שמייצרים לדיירי המוסד. התפיסות השונות הם ביטוי להבנה המוגבלת של כל סוכן לשליטה חברתית וויסות התנהגותם של יחידים וקבוצות בהתאם לתפיסתם. רק לעיתים נדירות צורות שונות של שליטה חברתית לא מתנגשות, המתח והבלבול בולטים יותר במוסד שההגדרות שלו הן רב-תחומיות כמו נילה.
המאמר חוקר את הזהות המוסדית הלא יציבה של נילה, תוך התחשבות ביחסי הגומלין בין שלושה גורמים המעצבים את זהותו: מבנה הכוח של המוסד, סוגי הידע במוסד, ואת נראות הסוכנים השונים.
המחקר נערך על ידי ראיונות עם הסוכנים השונים במוסד וכמובן עם רמת היענות ושיתוף פעולה שונים משחקן לשחקן. מזרחי מגדיר במפורט את מי ראיין למחקר.
המוסד מחולק לשלוש מחלקות המבוססות על גיל: מחלקה א' – דיירים עד גיל 9. מחלקה ב'- 9-15. מחלקה ג'- 15-19. חלק מהדיירים ננטשו על ידי הוריהם בלידה לילדים אלו נילה זו המסגרת החברתית היחידה שמוכרת להם, חלק מהדיירים חיו עם משפחותיהם לפני האשפוז.
מזרחי מתייחס לשוכני המוסד כ'דיירים', אך למעשה ניתן להתייחס אליהם כמטופלים או תלמידים. זה מעיד על חוסר ההגדרה של נילה ולמעשה אין מונח אחד המתאר את אורח חייהם של הפעוטות, הילדים ובני העשרה השוכנים במקום.
החלק הבא במאמר מנתח את הסוכנים הבולטים במוסד (יועצים, אחיות, פסיכולוגים ורופאים) לפי מבנה הכוח של המוסד, סוגי הידע במוסד, ואת נראות הסוכנים השונים.
שקיפות / נראות
מונח זה ניתן להבנה בשתי דרכים. האחת מתייחסת למצב של להראות או לא להראות. דרך נוספת מתייחסת למשמעות הפיזית של המושג - היכולת לראות. לכן נתייחס לראשון כשקיפות ולשני כנראות.
בחלק זה של המאמר מתקיים דיון המתייחס למונח בהקשר של מבנים ארכיטקטוניים (אדריכלות), ולכך כשמבנים מסוימים מיועדים לתכלית מסויימת שקובעת את צורתם וכך הדרך שבה חללים מעוצבים קובעת מראש את אופן השימוש בהם.
במקרה בוחן זה מזרחי בודק את ייעוד החללים שבמבנה ובנוסף מתי ואיפה בדיוק נמצאים הסוכנים במוסד ועל ידי כך מגלה את הנגישות והזמינות לטובת דיירי המוסד וכלפי אחד את השני. חשוב להבין כיצד המוסד בנוי ומעוצב על מנת לקבל תמונה ברורה: נילה נמצא בבניין דו קומתי עשוי שיש ברחוב ראשי בירושלים. המקום מגודר, ישנם חלונות גדולים ושקופים. במסדרון הכניסה ישנם ילדים רבים על כיסא גלגלים. נוכחותום של זרים אינה יוצאת דופן ולא ניתן להבחין בין האורחים לאנשי הסגל.
מבין הסוכנים השונים הדיירים הם הנראים ביותר. את שלוש המחלקות ניתן לראות מהפרוזדור הראשי ואין אזור חיץ שמפריד...
לקריאת הסיכום המלא הורד/י את הסיכום באמצעות הטופס לעיל^