האתר המוביל ברשת לסיכומים בעברית

ידע מילולי וידע כללי בקרב לומדים חירשים עם ובלי שתל שבלולי

סיכום בעברית (תרגום מסוכם) בהיקף 2396 מילים, של המאמר:

Convertino, C., Borgna, G., Marschark, M., & Durkin, A. (2014). Word and world knowledge among deaf learners with and without cochlear implants. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 19(4), 471-483.



להורדת הסיכום
הזן פרטים » הזן פרטי תשלום » קבל את הסיכום במייל

מחיר הסיכום: 42 ₪


זוהי כתובת הדוא"ל אליה יישלח הסיכום, הקפד להזין כתובת תקינה

ידע מילולי וידע כללי בקרב לומדים חירשים עם ובלי שתל שבלולי
Convertino et al., 2014

מבוא
מחקר זה עוסק בלמידה מזדמנת של ידע מילולי וידע כללי (World Knowledge) אצל לומדים חירשים שלחלקם חשיפה רבה יותר לשפה המדוברת בסביבתם תודות לשימוש בשתלים שבלוליים (CI - Cochlear Implants). הבנת השפה הינה מיומנות מורכבת הנסמכת על רכישת ידע ומגוון רחב של יכולות קוגניטיביות שונות. הן בשפה מדוברת והן בשפת הסימנים, אוצר מילים וידע כללי נסמכים זה על זה לצורך שיפור כישורי הבנת הנקרא. לגבי אוצר מילים פרט, למרות שחלקו נלמד באופן מודע ומפורש, מרבית המילים נרכשות באופן מזדמן כתוצאה מחשיפה לשפה ולידע. אולם כתוצאה מהגישה המוגבלת שלהם לשפה מלאה ורהוטה, רמת אוצר המילים אצל רבים מאוכלוסיית החירשים וכבדי השמיעה (להלן: חוכ"ש) נמוכה יותר מאשר אצל אוכלוסיית השומעים. חוסר גישה זה הינו כנראה ההסבר הנפוץ ביותר המוצע על ידי חוקרים לעיכובים במימוניות שפה, למידה, יכולות קוגניטיבית ויכולות חברתית אצל אוכלוסיית החירשים. התגברות על מחסום זה הינה אחד הטענות המרכזיות בזכות קידום השימוש ב-CI אצל חירשים כבר מגיל צעיר.

ידע כללי ולומדים חירשים
למרות שמחקרים רבים תיעדו את אוצר המילים המוגבל של ילדים חוכ"ש, רמות הידע הכללי שלהם, כמו גם אוצר המילים והידע הכללי של לומדים חירשים מבוגרים, נחקרו פחות. החוקר אוונס דן בחוסרים בידע כללי אצל ילדים חירשים, ובידע סוציו-תרבותי בפרט, במונחים של מחסור בשפה. עם זאת, ההסבר שלו לכך התבסס על האמונה השגויה ששפת הסימנים מגבילה את הפוטנציאל של ילדים חירשים לרכוש ידע כזה. החוקר קאווט'ון, לעומת זאת, ציין כי גם אם כישורי שפת הסימנים ברמה הלקסיקלית והתחבירית אינם מתורגמים ישירות לכישורי קריאה, היכולת להסיק מסקנות וליצור קשרים באמצעות ידע כללי עשויים שכן.
החוקרת מורר בחנה את הידע הכללי בהקשר של סטודנטים חוכ"ש. במדגם שלה, מעל 97% מהמשתתפים דיווחו כי הם יודעים שפת סימנים אמריקאית (ASL), מעל 90% ציינו זאת כהעדפת השפה שלהם, ורובם ציינו כי בזמן שגדלו, לפחות אחד מהוריהם השתמש בשפת הסימנים באופן מספיק טוב על מנת לתקשר איתם באופן מלא ויעיל. הידע הכללי אצל סטודנטים אלה נבחן באמצעות מבחן המשנה לקריאה של וודקוק – ג'ונסון III. מבחן זה דורש בדרך כלל מהמשתתפים לקרוא סדרת משפטים קצרים ולציין האם הם נכונים או לא, בהתבסס על הידע הכללי שלהם. במחקר של מורר, המשפטים הוצגו בשפת סימנים. מורר מצאה כי הציון הממוצע של המשתתפים לא היה שונה מהממוצע של בני אותו הגיל באופן כללי, אולם הייתה שונות גבוהה בין הציונים, כך שציוניהם היו נמוכים מהמצופה עבור סטודנטים בקולג'. השונות במדגם באה לידי ביטוי גם בציוני הסטודנטים במבחן המשנה של הידע האקדמי של וודקוק – ג'ונסון III. במבחן משנה זה, סטודנטים חוכ"ש רשמו ציון ממוצע נמוך בסטיית תקן אחת מהנורמה של בני אותו גיל. מורר מצאה שציוני הידע האקדמי היו מתואמים מאוד עם מדדים שונים של יכולת קריאה. הם גם היו מתואמים עם מיומנות קריאת שפתיים, אך לא למיומנות שפת הסימנים, מה שמרמז על האפשרות ששפה מדוברת עשויה להיות מקור רחב יותר של ידע (מזדמן) כללי מאשר שפת הסימנים.

ידע מילולי ולומדים חירשים
יותר מחקרים בחנו את הידע המילולי של...

לקריאת הסיכום המלא הורד/י את הסיכום באמצעות הטופס לעיל^