האתר המוביל ברשת לסיכומים בעברית

העצמה ועבודה קהילתית

סיכום בעברית בהיקף 1972 מילים, של המאמר:

סדן, א. (1996). העצמה ועבודה קהילתית. חברה ורווחה, 16(2), 143-162.

 



להורדת הסיכום
הזן פרטים » הזן פרטי תשלום » קבל את הסיכום במייל

מחיר הסיכום: 42 ₪


זוהי כתובת הדוא"ל אליה יישלח הסיכום, הקפד להזין כתובת תקינה

העצמה ועבודה קהילתית
סדן, 1996

המושג "העצמה" החל להופיע בספרות בסוף שנות ה-70, כשיטת טיפול ושיטה לשיפור מדיניות. בשנות ה-80, המושג קיבל תנופה וצבר עניין ומשמעויות חדשו בכמה תחומים.
בשנות ה-90, השימוש בהעצמה בהתקרבות חברתית – השימוש במושג נמצא בשיאו, כתוצאה מכך ישנה התעניינות בתחומים שונים של עבודה קהילתית, פיתוח קהילתי, ארגון קהילתי והפעלה קהילתית במיוחד. התפתחות המושג והעניין בעבודה קהילתית קשורים ותומכים זה בזה. שתי התופעות קשורות לשיח על מדיניות הרווחה המודרנית במדינות הדמוקרטיות. השיח ביקורתי ומגוון, ועוסק גם בתפקיד הקהילה, ומשמעות הסולידריות החברתית (לא כל הגישות מתאימות לגישת ההעצמה).
מקום ההעצמה בדיון הוא להראות כיצד תכניות שמיועדות לעניים, חריגים ומיעוטים, נכשלו ואף הזיקו. כשל ההעצמה מוביל לחוסר אונים (ניכור, תלותיות) ולהידרדרות במצב, וכך מונצח מצב הנחיתות של קבוצות אלו. בשיח על ההעצמה נטען כי אנשים זקוקים לעשייה למען עצמם והחברה, כדי לממש את אנושיותם (הפוטנציאל שלהם). תיאוריות חברתיות תומכות בגישה זו, וטוענות כי שליטה בחיים, בגורל ובסביבה הם צורך קיומי. מטרת העבודה הקהילתית היא לשנות לטובה את איכות חיי הקולקטיבים האנושיים שחשים חסרי האונים. יש לשפר נגישות למשאבים חשובים, ולשפר שירותים על ידי הפעלת הקולקטיב, שהנחה כי הוא המומחה למצבו.

מושגי יסוד בהעצמה
העצמה (empowerment). תהליך בו יש מעבר מחוסר אונים ופאסיביות, לשליטה יחסית ואקטיביות (בחיים, בגורל ובסביבה). המעבר מתבטא השיפור תחושת היכולת לשלוט ובשיפור היכולת להפעיל שליטה. זהו תהליך שמשמעותו מעבר ממצב של חוסר אונים למצב של שליטה. מעבר זה יכול להתבטא בשיפור בתחושת היכולת לשלוט ובשיפור היכולות הממשיות להפעיל שליטה.
כשל העצמה (disempowerment). פרקטיקות מכשילות העצמה שמקורן בפתרונות חברתיים גרועים. קבוצות חלשות נזקקות לפתרונות בגלל חולשתן, וסובלות מסטיגמות ועוד. בכל הן סובלות מחוסר אונים, מחוסר ערך עצמי, מחוסר יכולת לפעול, ומתלות במוסדות ופתרונם. לדוגמה: מבוגר שלא יודע קרוא וכתוב, מתקשה להבטיח את עתיד ילדיו, להתפרנס ונהיה מנוכר. הכשל הוא של המערכת החינוכית ומערכת הרווחה, וזה גורם לנזקים רבים. הכשל מתרחש במוסדות שירותים חברתיים, שאמורים לספק שירותי אנוש. הוא תוצאה של חוסר מודעות של המערכות לתוצאות הלוואי של כשל במשימתן העיקרית. למשל: בית ספר – ילד שלא יודע קרוא וכתוב מסתובב בהרגשת כישלון, השפלה, חוסר יכולת לשלוט בחייו, ולתכנן את עתידו, בנוסף לשוליות החברתית שהוא נמצא בה. תיאוריית ההקשרים של העצמה, מנסה לתקן מצב חברתי זה. זוהי השקפת עולם עם כמה הנחות.
תהליך העצמה. איחוד של תהליכי שינוי פרטניים וחברתיים בסביבת הפרט. אלה הם שלושה תהליכים משולבים: העצמה פרטנית, קהילתית וכפרקטיקה מקצועית (תיאוריה הקשרית). שלושה תהליכים אלו מחזקים ומשלימים ויוצרים שינוי חברתי הרגיש להשלכותיו על הפרט והקהילה.
העצמה פרטנית. בכל אדם יש פוטנציאל ששואף להגשמה. ההנחה היא שכל אדם...

לקריאת הסיכום המלא הורד/י את הסיכום באמצעות הטופס לעיל^