ניו מדיה בעולם המוסלמי: המדיה החדשים, פלורליזם אזרחי והמדינה הנסוגה לאיטה
Norton, 1999
התפשטות המדיה החדשה והתרבות הפלורליסטית
בעשורים האחרונים חדרו אמצעי התקשורת החדשים, מטלפונים סלולריים ועד מחשבים ומדפסות זולות, לכל פינה בעולם המוסלמי. יחד עם הגלובליזציה, תנועת ההגירה והמסחר, נוצרו מרחבים חדשים לשיח חברתי ולזהויות מקומיות ובינלאומיות. כלי תקשורת פשוטים וזמינים הפכו לכלים מרכזיים ליצירת קהילות וירטואליות, לדיון בעניינים ציבוריים ולחיזוק תחושת אזרחות פעילה.
במקביל נחלשה הבלעדיות של חכמי הדת המסורתיים. פרשנות האסלאם, שבעבר נשלטה בידי ה'ולאמא', נפתחה לגורמים חדשים: גברים ונשים חסרי הכשרה פורמלית בהלכה ובפילוסופיה אסלאמית, המציעים קריאות עצמאיות ומודרניות. תחרות זו על הסמכות הדתית ניכרת בשוק עשיר בקלטות, ספרונים ופמפלטים. כך נוצר מרחב ציבורי מגוון שבו מתמודדות תפיסות שונות של דת, זהות ופוליטיקה.
המדיה החדשה ואתגר השלטון הריכוזי
שימוש במדיה כאמצעי התנגדות בא לידי ביטוי בפעילותה של "הוועדה להגנה על זכויות לגיטימיות" הסעודית, שפעלה מלונדון והשתמשה בפקס ובטלפון להפצת ביקורת על בית המלוכה. מנהיגי הוועדה טענו כי אם המהפכה האיראנית הייתה מהפכת קלטות, הרי שמהפכתם תהיה מהפכת הפקסים.
עם זאת, עדיין לא ברור כיצד הפלורליזם האזרחי שנוצר תורגם לכוח...
לקריאת הסיכום המלא הורד/י את הסיכום באמצעות הטופס לעיל^