האתר המוביל ברשת לסיכומים בעברית

המזרח התיכון בתקופת מסעי הצלב

סיכום בעברית בהיקף 2508 מילים, של הפרק:

סיון, ע. (1967). המזרח התיכון בתקופת מסעי הצלב. בתוך ח. לצרוס-יפה (עורכת). פרקים בתולדות הערבים והאסלאם (עמ' 233-261). תל-אביב: רשפים.



להורדת הסיכום
הזן פרטים » הזן פרטי תשלום » קבל את הסיכום במייל

מחיר הסיכום: 42 ₪


זוהי כתובת הדוא"ל אליה יישלח הסיכום, הקפד להזין כתובת תקינה

המזרח התיכון בתקופת מסעי הצלב
סיון, 1967

המאמר דן ביחסי אסלאם-אירופה בכלל ויחסי אסלאם-צלבנים בפרט.

המזרח התיכון במאה ה-11
בתקופה זו שלטו 3 כוחות עיקריים במזה"ת:

1. הח'ליפות העבאסית
לאחר כ-200 שנה של התדרדרות הח'ליפות, התייצב מצבה לתקופה בעזרת שיתוף הפעולה בין הח'ליף אלקאים לבין הסלג'וקים. הסלג'וקים שיחררו אותו מידיהם של הבויהים והוכר כמנהיג העולם האסלמי סוני. מלבד הסמכות הדתית, כל שאר הסמכויות האחרות הועברו לשליט הטורקי "הסולטאן", אשר תמך בח'ליף ונתן לו זכויות שונות. בחלקים האסיאתיים של הח'ליפות ישבו שושלות שיעיות שמוגרו ע"י הסלג'וקים והחלקים האלה אוחדו ע"י מספר דרכים:
• הסלג'וקים מינו אנשים מתוך משפחותיהם על מנת שישלטו על האזורים.
• הקמת מינהל ריכוזי בשיטת הפרסים – ווזיר.
• הרחבת שיטת האקטאע – העניקו לאנשי צבא אחוזות במקום משכורות.

הסלגו'קים שהיו סונים אדוקים דגלו בלימוד אסלאם סוני בכל זמן מהיום ולשם כך הקימו הרבה מדרסות. הם גם עזרו לעבאסים להשיב שטחים שלהם שנכבשו ע"י הפאטמים השיעים, וצלחו בכך כשכבשו מהם את סוריה ומרבית א"י. ניט'אם אלמלכ היה ווזיר בימי הסולטאנים אשר השפיע ותרם רבות לסלג'וקים והוא נרצח ב-1092 ע"י שיעים. לאחר מותו ומות ווזיר חשוב נוסף, הממלכה הסלג'וקית החלה להתפורר ולהתפצל, ל-6 אזורים:
• פרס ובגדד נשארו בשלטון הסולטאן.
• חמישה האזורים הנוספים ניתנו לקרוביו.

לאחר תקופה הממלכה התפצלה עוד יותר ובכל אזור קמו שליטים עצמאים שניצלו את החולשה.
עד תחילת המאה ה-12 הממלכה הסלג'וקים ירדה לטמיון.

2. הח'ליפות הפאטמית
כבשו את מצרים בשנת 969 ומטרתם הייתה להשליט את האסלאם השיעי ברחבי העולם, שמרכזה בקהיר. בסוף המאה ה-10 הם כבשו את א"י וסוריה והתכוונו לכבוש את עיראק ופרס מידי העבאסים, שכבר היו חלשים מאוד וכן ספגו "דעאה" (תעמולה) מצד הפאט'מים. אך הם נכשלו בתוכנית עקב מרד שבטים ערביים. כ-20 שנה השושלת הפאט'מית הייתה בכאוס מוחלט עקב כישלונות חוזרים ונשנים בכיבושים. הווזיר שייצב אותה מחדש היה בדר אלג'מאלי, שהכניס שינויים בארגון המינהל, בכלכלה והצבא. הוא ניתק את הקשרים עם כת החשישיון (ארגון שיעי קיצוני) וויתר על התוכנית להשתלט על העולם עם השיעה אלא רק רצה לשקם את מה שנהרס.

3. הקיסרות הביזנטית
האסלאם כבש ממנה את מצרים, א"י וסוריה במאה ה-7, נותרה עם אזור הבלקן ואסיה הקטנה. היא הצליחה לכבוש מחדש את אידיסה ואנטיוכיה (צפון סוריה). במאה ה-11 הסלג'וקים נלחמו בביזנטיים וניסו לכבוש מהם שטחים, אך הם יותר התמקדו בחיסול הפאט'מים ולכן לא באמת נלחמו בביזנץ עד הסוף. רק כאשר הביזנטיים יצאו להתקפת נגד מול הסלג'וקים היה מאבק רציני ביניהם.

קרב מנזיקרת – 1071
הקרב התרחש בארמניה. ביזנטיים מול הסלג'וקים. הסלג'וקים מנצחים וכובשים את אסיה הקטנה, כמו כן גם לצפון סוריה, אך הסלג'וקים היו בתקופת ירידה והשליטה שלהם באזורים שכבשו לא הייתה כה חזקה. הביזנטיים ראו זאת וניצלו את העובדה להרחיב את שטחיהם ולהחזיר את צפון סוריה לידיהם. בסוף המאה ה-10 נחלק כל האזור לשני חלקים:
• א"י וסוריה הדרומית – פאט'מים.
• סוריה הצפונית – ביזנטיים.

פיצול זה הקל על הסלג'וקים להשתלט על שטחים באזור, הם הגיעו עם צבא והוקמה פרובנציה מאוחדת של דרום סוריה וא"י. הם גם כבשו את הצפון ואזור זה חולק ע"י הסולטאן למפקדים שונים. לאחר 1092 כל עיר באזור הפכה לנסיכות שבראשותה עמד מפקד סלג'וקי, סוריה הייתה החלשה מביניהם מכיוון שהנסיכויות בה היו חלוקות בדתות שונות. הפיצול הנ"ל באומה...

לקריאת הסיכום המלא הורד/י את הסיכום באמצעות הטופס לעיל^