האתר המוביל ברשת לסיכומים בעברית

גילוי הילדות / פיליפ אריאס

סיכום בעברית (תרגום מסוכם) בהיקף 1769 מילים, של המאמר:

Ariès, P. (1982). The discovery of childhood. In: Jenks, C. (Ed.), The sociology of childhood: Essential readings (pp. 27-41). London: Bastford.



להורדת הסיכום
הזן פרטים » הזן פרטי תשלום » קבל את הסיכום במייל

מחיר הסיכום: 42 ₪


זוהי כתובת הדוא"ל אליה יישלח הסיכום, הקפד להזין כתובת תקינה

גילוי הילדות / פיליפ אריאס
Ariès, 1982

עד למאה ה-12 בערך לא הכירה האומנות של ימי הביניים את הילדות, או לא ניסתה לשקף אותה. קשה להאמין שהזנחה זו נבעה מאי כשירות או מאי יכולת, סביר יותר שהילדות לא תפסה מקום בעולם של ימי הביניים.
צייר לא היה מהסס לתאר אפילו גוף עירום של ילד, במקרים היחידים שבהם הוא נחשף, עם שרירים של אדם מבוגר: כך, בספר מזמורי תהילים מסוף המאה ה-12 או תחילת המאה ה-13 מתואר ישמעאל מיד לאחר לידתו כבעל שרירי בטן וחזה של גבר. אמנם, במאה ה-13 הופגנה הבנה רבה יותר לייצוג הילדות, אך הנאמנות לשיטה זו נותרה בעינה. בספר המקרא עם פירוש מוסרי של לואי הקדוש, ילדים מופיעים לעתים קרובות יותר, אך הם עדיין מובחנים ע"פ גודלם בלבד.
בעולם של נוסחאות הציור הרומנסקיות שהתקיימו עד לסוף המאה ה-13 ילדים לא היו מאופיינים בהבעה ייחודית, אלא היו גברים בקנה מידה מוקטן. סירוב זה של אמנות לקבל את צורת גוף הילד אופייני גם למרבית התרבויות הקודמות.
אך הילדות נעלמה מן האיקונוגרפיה יחד עם נושאים הלניסטיים אחרים, והאמנות הרומנסקית דחתה את התכונות הייחודיות של הילדות שאפיינו את התקופות העתיקות שלפני ההלניזם. נקודת המוצא של מחקרנו היא עולם של ייצוג ציורי שבו הילדות אינה מוכרת. היסטוריונים של הספרות כגון: מונסיניור קלבה כבר ציינו זאת בקשר לאופוסים, שבהם ילדי פלא מתנהגים בגבורה ובעוצמה פיזית של גיבורים עזים. משמעות הדבר היא שבני המאה ה-10 ו-11 לא עסקו בדימוי הילדות, שלא עניין אותם ואולי אף לא היה מציאותי לגביהם. הדבר מרמז על כך שבמציאות ילדות היתה תקופת מעבר שחלפה מהר ונשכחה מהר לא פחות. במאה ה-13 בערך הופיעו כמה סוגים של ייצוגי ילדים הנראים קרובים יותר לתפיסה המודרנית של הילדות:
1. המלאך, המתואר כדמות גבר צעיר מאוד- מתבגר צעיר: "פרחי כהונה". פרחי הכהונה היו ילדים בגילאים שונים שהוכשרו לחזור על המזמורים המושרים בכנסייה, והיו מיועדים להצטרף למסדרי הנזירים- מעין סמינריסטים בתקופה שבה לא היו סמינרים והלימוד בלטינית, הלימוד היחידי שהיה קיים, היה מיועד רק לכמרים עתידיים.
2. סוג שני של ייצוג ילדים נעשה לדגם ולאב טיפוס של כל ייצוגי הילדים הקטנים בתולדות האומנות: ישו התינוק או גברתנו התינוקת- כאן נקשרה הילדות לרז האמהות ולפולחן מריה. בתחילה היה ישו כמו הילדים האחרים, מבוגר בקנה מידה מוקטן: כוהן אל קטן בכל הדר...

לקריאת הסיכום המלא הורד/י את הסיכום באמצעות הטופס לעיל^