שליטה של ילדים בכמתים לשוניים
Lidz & Musolino, 2002
מבוא
המאמר עוסק בידע של ילדים על העקרונות הלשוניים השולטים בפירוש הביטויים הכמותיים בשפתם (למשל "no man", או "שתי נשים"). בעיה נפוצה שמתעוררת בהקשר של ביטויים כמותיים היא האופי הלא-התייחסותי של משמעותם, למשל הביטוי "אף אחד" מציין נושא שלא קיים. (כדי להדגים זאת, מציגים דיאלוג משעשע של לואיס קרול מהספר "אליס מבעד למראה"). כמתים לא מציינים פרטים, אלא הכללות לגבי קבוצות של אינדיבידואלים. תכונה חשובה נוספת של ביטויים כמותיים היא מערך ההסקות העשיר שהם מולידים.
ביטויים כמותיים מעלים גם בעיות פסיכולוגיות רציניות, במיוחד בתחום ההתפתחות המושגית ורכישת השפה. הילדים צריכים ללמוד את ההוראה של ביטויים כמותיים, שהיא שונה מפרטים (למשל ללמוד לא להתייחס ל"אף אחד" כמו לעצם). אבל ההבנה הזו צפויה לסבך אותם יותר: ברגע שהלומדים הבינו שמכמתים הם לא התייחסותיים, לא ברור אילו סוגים של חוקיות תפיסתית הם יכולים לשייך לביטויים כאלה. יתר על כן, ההכלות המושגיות שמובעות ע"י ביטויים כמותיים הן מופשטות, ולכן היכולת של הלומד למפות את המושגים הללו על פני צורות פונולוגיות תלויה בהתפתחות הקוגניטיבית שלו ובהגעתה למצב בו ניתן לשלוט במושגים כאלו.
בספרות הפסיכולוגית, הבנתם של ילדים את הביטויים הכמותיים נבדקת באופן מסורתי כדי להעריך את כשירותם הלוגית. הבנת התפתחות ההיגיון מחייבת הערכה נכונה של התפתחות אוצר המילים הלוגי הזמין בשפה הטבעית וסוגי הייצוגים שהוא קשור אליהם.
במחקריהם הקלאסיים על פיתוח כשירות לוגית אינהלדר ופיאז'ה בחנו את הבנתם של ילדים את הכמת הכולל במספר משימות של הכללה. הם מצאו שילדים עד גיל 7-8 לא מבינים נכון את השימוש בכמת האוניברסלי. זה הגיל המתאים בתיאוריית ההתפתחות של פיאז'ה להתפתחות החשיבה הביצועית הקונקרטית. החוקרים ייחסו את חוסר ההבנה של הכמת הכולל לחוסר היכולת של ילדים לחלק קבוצות של עצמים למחלקות נפרדות.
בשנים האחרונות התחדש העניין הבלשני בחקר ההבנה של ילדים את הביטויים המכמתים. העניין המחודש הזה שלוב בהתפתחויות של תיאוריות עדכניות על מאפיינים פורמליים של כמתים, ומונע מהרצון למפות את התפתחות העקרונות הסמנטיים בקרב ילדים. ממחקרים אלו עולה שילדים קטנים לא מצליחים להבין כמתים כפי שמבוגרים מבינים. לדוגמה, Philip and Aurelio מצאו שכאשר מראים לילדים 4 כוסות שב-3 מהן יש עכבר בכל כוס, ושואלים אותם "האם כל עכבר נמצא בכוס?" - ילדים בני 3 עד 5 משיבים בשלילה. ממצאים דומים (גם בשפות אחרות) נמצאו ודווחו תחת השמות: "quantifier spreading", “symmetrical reading” ו- “conversion”.
פיאז'ה ועמיתיו ראו בפירוש המוטעה של ילדים את הכמת הכולל, עדות לבעיה ברמה המושגית. לעומתו, חוקרים אחרים מתייחסים לקושי הזה של ילדים כאל ייצוג לשוני ששונה מהייצוג הלשוני של מבוגרים לאותם ביטויים. לדוגמה, החוקר Philip הציע שילדים מעניקים לכמת הכולל פרשנות סימטרית מפני שהם מכמתים יתר על המידה - את האירועים ולא את הפריטים המסוימים. Crain דחה את ההסבר והציע הסבר לפיו ילדים משתמשים בכמתים באופן פרגמטי.
כמעט כל המחקרים על כמתים בקרב ילדים עסקו בכמת הכולל. אך בשפה הטבעית יש הרבה יותר כמתים, וצריך לחקור גם אותם כדי להבין את המערך המורכב של עקרונות לשוניים שעומדים בבסיס ההבנה של ילדים את הביטויים הכמותיים. זו המטרה של מאמר זה.
המאמר מציג נתונים משתי קבוצות של ניסויים, שנועדו לחקור כיצד ילדים ומבוגרים דוברי אנגלית ודוברי השפה Kannada (שפה מדוברת בדרום הודו) מפרשים משפטים מעורפלים שמכילים כמתים ושלילה.
מלבד אפיון מפורט יותר של התפתחות השפה בקרב ילדים, מטרת המאמר היא כפולה: הראשונה היא לבדוק האם האינטואיציה של בלשנים לגבי פירושים אפשריים למשפטים אלה ניתן לבדיקה בניסוי אמפירי. אם התשובה חיובית, אז השאלה השנייה היא מתי ילדים נהיים מודעים למיפוי המורכב בין תחביר לסמנטיקה שדרוש כדי להבין משפטים אלה. החוקרים מציעים שלהבדלים בין ילדים למבוגרים בהבנת הכמתים ישנן השלכות פסיכולוגיות בנוגע לפורמט המופשט של הייצוגים הלשוניים שילדים מחזיקים.
רקע לשוני
ישנן שתי תופעות לשוניות שכנראה אינן שנויות במחלוקת: המבנה ההיררכי של המשפט, ותנועה תחבירית.
המבנה ההיררכי
עבודתו של חומסקי מראה שניתן לייצג משפט באמצעות עץ היררכיה, וחוקי התחביר מתייחסים למבנה הזה. לא רק ההבנה שלהם, אלא גם האילוצים שחלים עליהם. בגוף המאמר מוצגות דוגמאות, ומתקיים דיון מפורט עליהן; וכן חזרה על כלל c-קומנד:
x c-commands y iff:
a. the first branching node dominating x also dominates y
b. x does not dominate y
c. x =/= y
x binds y iff:
a. x c-commands y
b. x and y are coreferential
A referring expression cannot be bound
מאלו נובע שבמשפט "She thinks that Hillary won the election", המילה she לא יכולה לרפרר לשם Hillary. חוקים מעין אלו יכולים להתקיים רק במבנה היררכי, וזו עדות...
לקריאת הסיכום המלא הורד/י את הסיכום באמצעות הטופס לעיל^