מה יכולות שגיאות ללמד אותנו על לקות שפה? רמזים סמנטיים ומורפולוגיים במשימת השלמת משפטים
Novogrodsky & Kreiser et al., 2015
מבוא
ילדים עם לקות שפה (SLI - Specific Language Impairment) מייצגים קבוצה הטרוגנית עם קשיי שפה מגוונים. לרבע מהילדים עם SLI יש קשיי שיום (naming) במהלך דיבור ספונטני ומשימות מובנות. לקות זה מתוארת במונחים שונים כגון: קושי במציאת מילים (Word Finding Difficulty - WFD); לקות שפה לקסיקלית (Lexical-SLI); קושי בשיום. עם זאת, מאפייני הלקות הינם דומים בין מחקרים ושפות. מאפיינים אלה כוללים חוסר דיוק בשיום, זמן ארוך לפני תגובה, הפסקות ארוכות במהלך אמירת ביטויים, שימוש תכוף במחזיקי מקום ("אה...", "נו…") או מילים כלליות ("כאילו", "כלומר") ושימוש בתיאורים מרובים ("הדבר הארוך הזה שכותבים איתו"). מאפיין חשוב נוסף של ילדים עם WFD הוא השונות שיש בין מקרים: מילת היעד נאמרת בהצלחה במקרה אחד אך לא במקרה אחר. מקובל לפי ספרות המחקר שקושי זה קשור לתהליך השליפה של מילים שהילד כבר מכיר ואשר שמורות אצלו בלקסיקון. מחקר זה בחן את יעילותם של רמזים סמנטיים לעומת רמזים מורפולוגיים בתהליך האחזור הלקסיקלי לילדים עם SLI ו-WFD בהשוואה לשתי קבוצות בקרה של ילדים בעלי בהפתחות אופיינית (TD - Typically Developing) - קבוצה אחת תואמת גיל וקבוצה אחת תואמת בהקשר של שיום.
בעברית, שמות עצם ופעלים רבים חולקים את אותו שורש. דוברי עברית בני שלוש עם התפתחות שפה אופיינית יכולים לחלץ את השורש מפעלים ויכולים להבין פעלים חדשים על בסיס שמות תואר ושמות עצם שמכורים להם. יכולת זו מתפתחת בהדרגה במהלך תקופת הגיל הרך ובית הספר.
רמזים מורפולוגיים טבועים בעברית ומאפשרים בחינה של היבט ייחודי זה של השפה. במשימות השלמת שמות עצם, מחקרים קודמים מצאו שילדים בגיל בית ספר יסודי חילצו בהצלחה את השורש הנכון של המילה, גם כאשר בחרו בתבנית שגויה. לפונולוגיה יש גם תפקיד חשוב בקשר ליחסים שבין מילים החולקות את אותו שורש. בשפה העברית יש שילוב ייחודי של מידע מורפולוגי וסמנטי עבור פעלים ושמות עצם שמקורם באותו שורש. שילוב זה הופך את השפה העברית לכלי שימושי לבחינת החוזק היחסי של הידע המורפולוגי אצל ילדים עם SLI. במורפולוגיה לא לינארית, היכולת להבין את הקשר בין מילים דורשת ידע מעבר לרצף הפונמות. מאפיין זה של המורפולוגיה העברית מאפשר לחקור את הרגישות של ילדים עם SLI לדמיון מורפולוגי בין מילים וללמוד כיצד ידע זה תורם לביצועיהם במשימות שליפה לקסיקליות. על מנת להשתמש בידע מורפולוגי, על הילד לשמר ידע פונולוגי, שכן הדמיון המורפולוגי מתבטא בשורשים משותפים, אשר ברוב המקרים הינם גם פונמות משותפות.
ילדים עם SLI מציגים קשיים פונולוגיים במשימות שונות. במשימות שיום עם תמונות, למרות שרוב השגיאות הן סמנטיות, מתרחשות לעיתים קרובות גם שגיאות פונולוגיות. בעוד ששיעור השגיאות הסמנטיות דומה בין קבוצות TD ו-SLI, שיעור השגיאות הפונולוגיות גבוה יותר בקרב ילדים עם SLI בהשוואה ל-TD. מאפיין זה הינו מובהק כל כך עד שהוא משמש כסמן קליני חשוב ל-SLI. מחקרים קודמים הניחו כי ישנם קשרים שונים בין...
לקריאת הסיכום המלא הורד/י את הסיכום באמצעות הטופס לעיל^