ההתאמה של תכנית התערבות המשחק האקטיבי "Go2Play" לשיפור ההתפתחות הפיזית והחברתית בקרב ילדים עם מוגבלויות אינטלקטואליות
McGarty et al., 2021
תקציר
מחקר זה עוסק בהתאמתה ויעילותה של תכנית התערבות בנושא פעילות גופנית לילדים בבתי הספר שנקראת Go2Play Active Play, שמיושמת במספר רב של בתי ספר רגילים, עבור אוכלוסייה של תלמידים בעלי לקות אינטלקטואלית בגילאי 7-12.
מבוא
המושג פעילות גופנית מתייחס לכל תנועה פיזית שנוצרת על ידי שרירי השלד ומעלה את הוצאת האנרגיה מעל רמת המנוחה הרגילה. פעילות גופנית מקושרת עם מספר רב של השפעות חיוביות על הבריאות הפיזית והנפשית בקרב ילדים, כמו למשל ירידה ברמות ההשמנה, בחרדה ובדיכאון. ההמלצה עבור ילדים היא להשתתף בפעילות גופנית מתונה עד נמרצת בממוצע יומי של 60 דקות, ולצמצם את זמן הישיבה היומי. ילדים עם לקות אינטלקטואלית, שמוגדרת כרמת איי-קיו נמוכה מ-70, באופן כללי נוטים לפחות פעילות גופנית ומעבירים חלק גדול מהיום שלהם בישיבה. למרות החשיבות הרבה של ביצוע פעילות גופנית גם עבור ילדים אלה, מעט מאוד תוכניות התערבות שמיועדות לקדם פעילות גופנית, מיושמות בקרב אוכלוסיות של ילדים עם לקות אינטלקטואלית. המטרה הכללית של מחקר זה היא לחקור את ההתאמה של תכנית התערבות של ביצוע פעילות גופנית שנקראת Go2Play Active Play, עבור אוכלוסייה של ילדים עם לקות אינטלקטואלית בבתי ספר עבור ילדים עם צרכים מיוחדים. המחקר מיועד לבחון: (1) את תהליכי הגיוס והשימור של תלמידים אלה בתוכנית ההתערבות, (2) את מידת ההתמדה שלהם בתוכנית, (3) את אופן ההתאמה וההתקבלות של מדדים שונים לבחינת תוצאות התוכנית, ו-(4) את ההשפעות הפוטנציאליות של תכנית ההתערבות.
שיטות
אישור אתיקה
המחקר אושר על ידי וועדת האתיקה של אוניברסיטת גלאזגו.
מערך המחקר
במחקר זה יושם מערך מחקר של קבוצה בודדת. תכנית ההתערבות הועברה בשני בתי ספר לתלמידים עם צרכים מיוחדים בגלאזגו, סקוטלנד, במהלך סמסטר לימודים אחד (ינואר-יוני 2019). מדדי הבסיס נמדדו בשבוע שלפני תחילת יישום תכנית ההתערבות, והמדדים לאחר ההתערבות נמדדו לאחר סיום ההתערבות.
גיוס ונבדקים
הנבדקים גויסו בדגימת נוחות משני בתי ספר לתלמידים עם צרכים מיוחדים. מכל בית ספר נבחרו שתי כיתות (סה"כ 22 תלמידים), כאשר המטרה הייתה...
לקריאת הסיכום המלא הורד/י את הסיכום באמצעות הטופס לעיל^