ההבנייה הייחוסית של סוכנות מקצועית: הצגת העצמי המקצועי והיוזם בעבודה טיפולית מגוונת
Olakivi, 2018
אידיאלים חברתיים-פוליטיים וסכסוכים סביב ארגון עבודת הטיפול ועובדי טיפול מהגרים
הצורך בטיפול באנשים בשלבים שונים של חייהם הוא צורך משותף לכל החברות. בחברות מורכבות וליברליות קיימת נטייה גוברת לויכוחים פוליטיים ומוסריים לגבי האופן שבו יש לארגן את הטיפול. פרק זה מתאר את המסגרת של ויכוחים אלה הקיימים כיום, בצפון אירופה, ובמיוחד בפינלנד.
אידיאלים מקצועיים של ארגון עבודת הטיפול
בהשוואה בינלאומית, חוקרים מתחומי מדעי החברה בדרך כלל מבחינים בין מודלים שונים של הספקת שירותי הרווחה על ידי המדינה. ניתן להתייחס למודלים אלה כסיווג סוציולוגי, אך גם כאידיאלים פוליטיים ומסגרות להערכת הספקת הטיפול. מודל שירותי הרווחה שקיים בפינלנד מסווג כמודל הסקנדינבי, שמדגיש את תפקידו של המגזר הציבורי, ולאחר מכן תפקידם של אנשי המקצוע כספקים העיקריים של שירותי הטיפול. שירותי הטיפול במדינה, באופן אידיאלי אינם באחריותם הבלעדית של משקי הבית, אלא הם מאורגנת כעבודה בשכר שדורשת השכלה פורמלית.
על פי מודל זה, עובדי הטיפול הם סוכנים (Agents) הפועלים בשמם של המנהלים (במקרה של שירותי הטיפול, בשם רשויות הממשלה). על פי האידיאלים הפוליטיים של המודל הסקנדינבי, היחסים בין עובדי הטיפול בין רשויות הממשלה הם הדדיים: במקביל לכך שעובדי הטיפול פועלים בשם המדינה, המדינה תומכת בהם, לדוגמא על ידי כך שהיא מספקת להם השכלה, מאגר לקוחות לטיפול וכדומה. גם עובדי הטיפול וגם רשויות המדינה מספקים שירותים ללקוחות שמקבלים את הטיפול, ובאופן אידיאלי אין ניגודי עניינים בין שלושת הגורמים.
הסוגייה האם המצב הקיים בפועל בפינלנד או במדינות אחרות תואם את האידיאל המתואר, היא נושא לוויכוחים. בין השאר, ויכוחים אלה מעלים הבדלים בתפיסות תרבותיות או פוליטיות-חברתיות לגבי מהו טיפול ומהי מקצועיות בטיפול (professionalism). שאלה מרכזית שעולה מתוך ויכוחים אלה היא האם עבודת הטיפול הגיעה למעמד של מקצוע אמיתי, אפילו במדינות הסקנדינביות שמדגישות את חשיבות ארגון הטיפול. על פי התפיסות הסטריאוטיפיות של פרופסיונאליזם, כדי שמקצוע ייחשב לפרופסיונאלי צריכים להתקיים תנאים שונים כמו כללי אתיקה, ידע של מומחים, רציונאליות מדעית, וארגוני עובדים. על פי ביקורות שונות, בעולם שירותי הרווחה מתקיימים רק חלק מהתנאים, ואפילו בסקנדינביה, עבודת הטיפול נתפסת במקרים שונים כעבודה רוטינית ושגרתית שדורשת מעט התמחות מקצועית. למרות שבמדינות סקנדינביה, ובפינלנד בפרט, התקיימו תהליכים שקידמו את הפרופסיונאליזציה של עבודת הטיפול, ומודל הרווחה הסקנדינבי הוא אידיאל משמעותי בתרבות הנורדית, קיימים ויכוחים לגבי המידה שבה אידיאלים אלה ממומשים בפועל. בעשרות השנים האחרונות, קיימות גם ביקורות על עצם האידיאל של פרופסיונאליזם בעולם הטיפול.
אידיאלים טכנוקרטיים של ארגון עבודת הטיפול
במחקר האקדמי קיים קונצנזוס לכך שהתמיכה הפוליטית בפרופסיונאליזם של מקצועות הטיפול החלה להצטמצם בפינלנד ובמדינות אחרות במהלך שנות ה-80 וה-90 של המאה ה-20. השקעה נרחבת בהתמחות מקצועית והשכלה של מקצועות הטיפול החלה להיתפס כפחות יעילה ויקרה, והחל להתרחש שינוי לקראת "ניאו-ליברליזם", כלומר לכיוון שיטות המכוונות יותר ליעילות כלכלית, תחרותיות, וייבוא של שיטות ניהול מהמגזר הפרטי לניהול שירותי הרווחה.
תהליכים אלה מכונים "רפורמות טכנוקרטיות", כאשר האידיאליים הניהוליים שמנחים אותם הם סטנדרטיזציה של תהליכי העבודה, ארגון בצורה היררכית ברורה, ותהליכי בקרה מפורטים על העובדים. תהליכים אלה פועלים נגד אידיאלים אחרים, מקצועיים, הקיימים במקצועות הטיפול, כגון קולגיאליות, ביקורת עצמית ואוטונומיה של העוסקים במקצוע. במחקר הנוכחי, ההגדרה של עקרונות ניהול אלה של מדיניות הרווחה הציבורית מוגדרים כ"אידיאלים טכנוקרטיים של ניהול". אידיאלים אלה במקרים רבים מתנגשים עם אינטרסים מקצועיים וטיפול איכותי הממוקד ברווחה הנפשית של הלקוחות.
אידיאלים יזמיים של ארגון עבודת הטיפול
"ניהול טכנוקרטי" אינו הדרך היחידה לשפר תהליכים באמצעות ניהול. תהליכי ניהול מתקדמים יותר מדגישים ערכים אחרים כגון חדשנות (innovation), פרואקטיביות (proactivity) ובקרה עצמית רפלקטיבית (Reflexive self-goverance). במחקר הנוכחי, תהליכים אלה מכונים אידיאלים "יזמיים" (Enterprising) של ניהול ציבורי. בעבודת הטיפול, אידיאלים יזמיים מתייחסים למיומנויות ולתחומי אחריות של עובדי הטיפול ומנהליהם. לפי אידאלים אלה, מצופרה מעובדים בתחומי הטיפול להיות אחראיים, פרואקטיביים, להיות בעלי הכוונה עצמית, מוכווני מטרה ובעלי יכולת רפלקסיבית, שיכולים באופן קבוע להתפתח, לפתור בעיות בסביבה הארגונית שלהם, ולגרום לדברים להתבצע. מהמנהלים, מצופה לעודד את הכפופים אליהם למימוש אידיאלים אלה.
גיוון כוח העבודה הטיפולי
יישום עקרונות ניהוליים הוא לא השינוי היחיד שמתרחש בעבודת הטיפול בפינלנד. שינוי משמעותי נוסף שמתרחש הוא כמות...
לקריאת הסיכום המלא הורד/י את הסיכום באמצעות הטופס לעיל^