האבולוציה התרבותית של הדת
Norenzayan & Gervais, 2012
ישנם מחקרים שמעידים כי דת מעודדת פרו-חברתיות מסיבות שונות ומגוונות. לעומתם, מחקרים אחרים טוענים שדת לא מעודדת התנהגות פרו-חברתית. המאמר הנוכחי סוקר את הסיבות השונות שהוצעו במחקר לכך שדת מעודדת התנהגות פרו-חברתית, וגם את הסיבות שהוצעו במחקר מדוע אינה עושה זאת.
במאמר זה נעסוק בקשר בין דת לבין התנהגות פרו-חברתית. נראה כיצד הממצאים השונים מתחומים שונים כגון ביולוגיה אבולוציוניות, אנתרופולוגיה אבולוציונית, סוציולוגיה, פסיכולוגיה ועוד יכולים ליצור יחדיו מסגרת תיאורטית. התחום בו המאמר עוסק עדיין אינו מפותח דיו ויכיל שאלות למחקרים עתידיים, כולל עיסוק בתחום האתאיזם והצעת השערות בנושא.
בשנים האחרונות היו שתי התפתחויות משמעותיות בקשר בין דת להתנהגות פרו-חברתית: הראשונה, נעשו מחקרים אמפיריים בתחום המקורות האבולוציוניים של הדת. השנייה, הוצעו הסברים אבולוציוניים להתנהגות הפרו-חברתית האנושית שפיתחו ועיצבו את המודל של הקשר בין תכונות מולדות לבין למידה של התרבות והחברה בה אנשים חיים.
ההתפתחויות יכולות להתחבר ולהסביר יחדיו שני אספקטים חשובים בהתנהגות הפרו-חברתית האנושית:
1. התפקיד המרכזי של הדת שגרם ליצירת תרבויות פרו-חברתיות ב-15,000 שנים האחרונות
2. התרחבות של אמונות דתיות פרו-חברתיות ברחבי העולם כולו.
התנהגות פרו-חברתית דתית היא הרעיון כי דתות מיישמות ומעודדות מעשים פרו-חברתיים המועילים לאחרים, גם אם ישנו מחיר אישי לשלם על כך. הדתות הגדולות ביותר בעולם מעודדות כיום התנהגות שכזו.
כיום, למרות ההתפתחות בתחום האמפירי, אין עדיין הוכחות אמפיריות מספיקות שמספקות לנו תשובות נחרצות בנוגע לשאלה האם מקורה של הדת היה בבחירה טבעית של האדם או לא. ישנן שתי דעות עיקריות בנוגע לשאלה הזו:
1. חלק מההתנהגויות והאמונות הדתיות נובעות מאדפטציה ביולוגית שנועדה על מנת לענות על הצורך לחיות כקבוצה.
2. הדת היא בעצם אדפטציה ביולוגית שמעודדת אנשים לחיות כקבוצה אך היא נובעת מבחירה שכללה כמה שלבים ולא מתוך בחירה טבעית.
ישנה אמונה רווחת כי ניתן לפתור את "בעיית" המחייה כקבוצה דרך דת. כל התיאוריות בתחום זה מסכימות על דבר אחד – הן כולן צופות כי אמונה והתנהגות בצורה דתית מיישמות את הנטייה להתנהגות פרו-חברתית אנושית.
אמונות דתיות מכילות מספר מאפיינים קוגניטיביים. אחד ממאפיינים אלו הוא מנטליזציה או "theory of mind" (תאוריה של תודעה). מנטליזציה הוא מושג המתאר יכולת של האדם לתת משמעות ופרשנות להתנהגותו ולהתנהגות אחרים, במונחים של מחשבות, רגשות ואמונות. זוהי היכולת להרהר ולעסוק בתהליכים מנטליים (נפשיים), ולהסיק מסקנות על מצבו הנפשי של אדם מהתנהגותו. הדת אומרת כי יש הבדל בין ענייני הנפש לענייני הגוף, אמונה זו נוצרת ומתקשרת בעיני הפסיכולוגיה לתאוריה של תודעה. הבדל זה הוא זה גורם בעצם לאמונה באלים, רוחות ובעצם ב"סוכנים" רוחניים גבוהים שאינם בעלי גוף אלא "אלוהיים", אך יחד עם זאת מייצגים את הדעות, הרצונות והאמונות האנושיות.
תאוריה של תודעה נמצאה קשורה לחלקים מסויימים במוח וכתוצאה מכך, מחקרים הראו כי הבדלים מנטליים וברמת המשכל משפיעה על האמונה של האדם. כלומר, אנשים בעלי מנת משכל נמוכה או בעלי קשיי הבנה נמצאו כחסרי אמונה או מתקשים להאמין ברוב המקרים. עובדה מעניינת היא שאנשים המתמודדים עם אוטיזם העידו כי רובם אינם מאמינים באל. יתרה מזאת, יותר נשים העידו כי הן מאמינות מאשר גברים והסיבה לכך היא שנשים בעלות מנטליזציה גבוהה יותר ולכן מסוגלות להאמין ב"סוכן" רוחני שמייצג דעות ואמונות אנושיות.
המאפיין הפסיכולוגי השני הוא שהדת מנצלת את הרגישות של האדם האנושי להתנהגות ומוניטין פרו-חברתי. רגישות זו אינה קשורה במקורה לדת, אך הדת מנצלת אותה במטרה לגרום לאנשים לחיות בקבוצות ובתוך כך בקבוצות של דתות. הדת מאיימת בעונשים מצד האל על האדם שיתנהג בצורה אנוכית. מחקרים הראו כי הנבדקים התנהגו יותר באופן פרו-חברתי כאשר המחקרים לא היו אנונימיים והנבדקים היו חשופים כולם, ויתרה מזאת, כאשר הם צפויים לאינטראקציה נוספת עם האדם שמולם ולהיחשפות למוניטין ותדמית רעה. כלומר, אנשים למעשה מתנהגים באופן פרו-חברתי מתוך פחד מחשיפה וענישה.
מאפיינים אלו מוכיחים לנו כי הדת קשורה להתנהגות פרו-חברתית ומכילה גבולות ברורים בסוג זה של התנהגות. כותבי המאמר טוענים כי אמונה גדולה יותר קשורה באופן ישיר להתנהגות יותר פרו-חברתית מתמשכת מצד אותו אדם. שנית, סיטואציות דתיות יפעילו באופן אוטומטי מחשבות בנוגע...
לקריאת הסיכום המלא הורד/י את הסיכום באמצעות הטופס לעיל^