בחינה מחדש של היוריסטיקת הזמינות: קלות ההיזכרות ותוכן ההיזכרות כמקורות נפרדים של מידע
Schwarz & Vaughn, 2002
המחקר מגדיר באופן מדויק את המנגנונים המעורבים ביוריסטיקת ההזמינות ומבחין בין שניים:
• מידע חוויתי - חוויה סובייקטיבית של העלאה בזיכרון (קל/ קשה) – קלות השליפה.
• מידע דקלרטיבי - תוכן העולה בזיכרון, מאורעות יותר זמינים מקבלים ייצוג יתר – תוכן השליפה.
רעיון הוא שקלות השליפה (חוויה: קל/קשה) ותוכן שליפה (מס' דוגמאות) הם מקורות נפרדים של מידע.
הקדמה
בניסוי קודם, נבדקים קבלו רשימת שמות נשים מפורסמות וגברים לא מפורסמים ולהיפך וצריכים לומר אם יש יותר נשים/גברים ברשימה. ההשערה הייתה כי שמות מפורסמים קלים יותר להעלאה בזיכרון ולכן מקבלים הערכת יתר. ע"פ כהנמן: שיפוט יעשה ע"פ קלות השליפה (אין הבחנה בין קלות לתוכן), ע"פ שוורץ: שיפוט יעשה ע"פ קלות השליפה ותוכן השליפה כמשפיעים ביחד וכ"א לבד, גורם לבעיית confounding: האם הבסיס לשיפוט הוא החוויה או התוכן שלא ניתן להפרידם ומשניהם מתקבלת אותה תוצאה. (קונפואנדינג – השפעה פנימית של הב"ת, ארטיפקט – השפעה חיצונית על הב"ת). התוצאות היו כי נבדקים זכרו 50% יותר שמות מפורסמים, ושפטו ביחס הפוך למספר השמות האובייקטיבי. מטרת מחקר זה היא לבדוק מה משפיע עלינו בשיפוט, חוויה (קלות שליפה) או מס' הדוג' עליהם מתבססים (תוכן השליפה). זאת, על ידי...
לקריאת הסיכום המלא הורד/י את הסיכום באמצעות הטופס לעיל^