האתר המוביל ברשת לסיכומים בעברית

תרבות ועיוורון לשינוי

סיכום בעברית (תרגום מסוכם) בהיקף 1850 מילים, של המאמר:

Masuda, T., & Nisbett, R. E. (2006). Culture and change blindness. Cognitive Science, 30(2), 381-399.‏



להורדת הסיכום
הזן פרטים » הזן פרטי תשלום » קבל את הסיכום במייל

מחיר הסיכום: 42 ₪


זוהי כתובת הדוא"ל אליה יישלח הסיכום, הקפד להזין כתובת תקינה

תרבות ועיוורון לשינוי
Masuda & Nisbett, 2006

מבוא
מערביים נוטים להפנות קשב לאובייקטים מרכזיים, לעומת מזרח אסייתיים שנוטים להפנות קשב גם להקשר. ניסבט ושותפיו טוענים כי הבדלים אלה נובעים מהבדלים בקשב לאובייקט לעומת ההקשר. מזרח אסייתיים גרים בחברות מקושרות. הם חייבים לשים לב ליחסים שלהם עם אחרים לפני שהם יכולים לבצע פעולה תוך כדי כיבוד מטרות האדם. מערביים, לעומת זאת, חיים בחברות אינדיבידואליות שנותנות דגש יותר על מטרות אישיות. מאחר וקשב מופנה לעולם החברתי של מזרח אסייתיים, סיבתיות מתייחסת להקשר. מסודה וניסבט השיגו ראיות להבדלי הקשב הצפויים הללו על ידי ניסוי בו הראו לסטודנטים אמריקאים ויפניים אפיזודות אנימציה של סצנות מתחת למים ולאחר מכן שאלו את המשתתפים מה ראו. הם גילו כי המשתתפים האמריקאים נטו להתחיל בהתייחסות לאובייקטים הבולטים באפיזודות. משתתפים יפניים נטו הרבה יותר להתחיל בהתייחסות להקשר. המשתתפים היפניים דיווחו על יותר מ-60% יותר פרטים הנוגעים להקשר מאשר המשתתפים האמריקאים. נראה גם כי המשתתפים היפניים ראו את האובייקטים ביחסם להקשר. לאחר שהראו למשתתפים שמונה אפיזודות, הוצגו בפניהם אובייקטים בודדים. מחציתם נראו בעבר (באפיזודות) ומחציתם לא. חלקם הוצגו עם הרקע המקורי שלהם וחלקם הוצגו ברקע חדש. משתתפים יפניים הראו השפעה "מחייבת", כלומר, דיוק הדיווחים שלהם באשר לשאלה האם הם ראו את החפץ קודם או לא, אם הם ראו את האובייקט בסביבה שונה מזו בה הופיע בתחילה. משתתפים אמריקאים לא הושפעו מהמניפולציה על הרקע. זה יהיה משמעותי לאסוף ראיות נוספות בנוגע לשאלה האם תשומת לבם של מערביים ומזרח אסייתיים מכוונת באופן שונה. פרדיגמה אחת שנראית מבטיחה למחקר היא זו שנקראת פרדיגמת העיוורון לשינוי.

רקע תיאורטי
Change blindness- עיוורון לשינוי- הוא חוסר היכולת להבחין בשינויים המתרחשים בטווח הראייה, גם כאשר השינויים גדולים והצופה יודע שהם התרחשו. Inattentional Blindness- עיוורון ללא-קשב- היא התופעה של אי-תפיסת אובייקטים ויזואליים, שנמצאים בטווח הראייה שלנו, ללא הפניית קשב אליהם.
תופעת העיוורון ללא-קשב מקושרת ל"אשליית הקשב"- שמתייחסת לתחושה שהמערכת החזותית שלנו מייצרת תיאור קוהרנטי ומפורט של המידע הוויזואלי שלפנינו, בעוד שבפועל, בכל רגע נתון, רק שבריר מהמידע המוצג נקלט. כמות המידע שאנו קולטים מוגבלת הרבה יותר ממה שאנו חושבים.
מחקר קודם הראה כי אנשים לעתים קרובות נכשלים בזיהוי שינויים ניכרים בסביבתם. לדוגמה, כאשר אנשים מתבקשים לצפות בקלטת וידאו ולספור את המספר של מסירות כדור בין שחקנים, הם נכשלים באופן עקבי בזיהוי כניסה של דמות יוצאת דופן לתוך הסצנה, כגון אדם שנושא מטרייה או אפילו אדם הלובש תחפושת של גורילה. העיוורון...

לקריאת הסיכום המלא הורד/י את הסיכום באמצעות הטופס לעיל^