האתר המוביל ברשת לסיכומים בעברית

פוליטיקה פמיניסטית בעידן ההכרה: גישה דו-ממדית לצדק מגדרי

סיכום בעברית (תרגום מסוכם) בהיקף 1623 מילים, של המאמר:

Fraser, N. (2007). Feminist politics in the age of recognition: A two-dimensional approach to gender justice. Studies in Social Justice, 1(1), 23-35.



להורדת הסיכום
הזן פרטים » הזן פרטי תשלום » קבל את הסיכום במייל

מחיר הסיכום: 42 ₪


זוהי כתובת הדוא"ל אליה יישלח הסיכום, הקפד להזין כתובת תקינה

פוליטיקה פמיניסטית בעידן ההכרה: גישה דו-ממדית לצדק מגדרי
Fraser, 2007

במהלך שלושים השנים האחרונות, תיאוריות פמיניסטיות של מגדר עברו מתפיסות דמוי-מרקסיסטיות, שממוקדות בעולם העבודה, לתפיסות שהן לכאורה שייכות לתרבות "פוסט-מרקסיסטיות", המבוססות על זהות. באופן שמשקף שינוי פוליטי רחב יותר מחלוקה-מחדש להכרה, לשינוי זה יש שני צדדים. מצד אחד, שינוי זה הרחיב את הפוליטיקה הפמיניסטית כך שתכלול נושאים לגיטימיים של ייצוג, זהות והבדלים. יחד עם זאת, בהקשר לעליית הניאו-ליברליזם, מאבקים פמיניסטיים להכרה יכולים דווקא לחזק תפיסות שדוגלות בחלוקה-מחדש במקום להחליף אותן. המטרה של המחברת במאמר זה היא להתנגד למגמה זו. המחברת מציעה ניתוח של מגדר שהוא רחב מספיק כדי לכלול את הטווח המלא של כלל הנושאים פמיניסטיים, החל מתפיסות של פמיניזם-חברתי ישן, ועד תפיסות פמיניסטיות שמעוגנות בשינוי התרבותי. המחברת מציעה גם תפיסה תואמת של צדק, שמסוגלת להכליל גם את החלוקה-מחדש וגם את ההכרה.

ביקור-חוזר בתיאוריית המגדר: ניתוח דו-ממדי
על מנת להימנע מהתנגשות עם הניאו-ליברליזם, הפמיניזם כיום צריך לחשוב מחדש על הקונספט של מגדר. יש צורך בתפיסה רחבה ומכילה יותר, שתוכל להתמודד עם לפחות שני נושאים עקרוניים. מצד אחד, הגדרה זו צריכה לכלול את הקשר הבעייתי של הפמיניזם-החברתי עם עולם העבודה. מצד שני, הגדרות אלה צריכות לתת מקום גם לנושאים שעולים מתפיסות המבוססות-תרבות, שהם לכאורה "פוסט-מרקסיסטיות". על כן, תיאוריות עדכניות של מגדר שמתייחסות גם לפוליטיקה הכלכלית וגם לסדר התרבותי, צריכות ליישם במקביל שני ממדים אנליטיים נפרדים של סקסיזם – אחד ממוקד בחלוקה-מחדש, והשני ממוקד בהכרה. התוצאה היא תפיסה דו-ממדית של מגדר. רק תפיסה מסוג זה יכולה לקדם את הפוליטיקה הפמיניסטית בעידן הנוכחי.
הגישה שאותה מציעה המחברת היא לראות את המגדר באופן כפול, סימולטני, באמצעות שתי עדשות נפרדות. באמצעות עדשה אחת, למגדר יש זיקה למעמד היררכי. באמצעות עדשה שנייה, המגדר הוא יותר כמו סטאטוס. כל עדשה מתמקדת בהיבט חשוב של שעבוד של נשים, אך אף אחת מהן לבדה אינה מספיקה. הבנה מלאה ניתנת למימוש רק כאשר מביטים בשתי העדשות בו-זמנית. כאשר מביטים בשתי העדשות בו-זמנית, המגדר נראה בציר קטגוריאלי שבו יש שני ממדים של סדר חברתי: ממד אחד הוא חלוקתי, וממד שני הוא של הכרה....

לקריאת הסיכום המלא הורד/י את הסיכום באמצעות הטופס לעיל^