האתר המוביל ברשת לסיכומים בעברית

מקצוע הרפואה: מחקר על הסוציולוגיה של ידע נרכש, פרק 1: צמיחתה של הרפואה כמקצוע ייעוץ

סיכום בעברית (תרגום מסוכם) בהיקף 2364 מילים, של הפרק:

Friedson, E. (1988). The Emergence of Medicine as a Consulting Profession. In: Profession of Medicine: A Study of the Sociology of Applied Knowledge (pp. 3-22). Chicago: The University of Chicago Press.



להורדת הסיכום
הזן פרטים » הזן פרטי תשלום » קבל את הסיכום במייל

מחיר הסיכום: 42 ₪


זוהי כתובת הדוא"ל אליה יישלח הסיכום, הקפד להזין כתובת תקינה

מקצוע הרפואה: מחקר על הסוציולוגיה של ידע נרכש, פרק 1: צמיחתה של הרפואה כמקצוע ייעוץ
Friedson, 1988

ההתפתחות של הרפואה כמקצוע יעוץ
בכל החברות יש אנשים שמבצעים דיאגנוזה למחלות ומטפלים בהם בדרכים שונות. ברוב החברות ישנים אנשים שנחשבים לבעלי ידע רב אודות מחלות וטיפולם, וחולים ומשפחותיהם נדרשים אליהם לעזרה. במקרים רבים המרפאים הללו מקבלים תגמול על עזרתם; יש שרק תומכים בפרנסתם העיקרית על ידי הטיפול במחלות; במקרים אחרים מפתחים המטפלים את עסקי הטיפול בצורה מספקת על מנת להתפרנס מעיסוק זה בלבד. אך לא כל המרפאים נקראים רופאים, ולא כולם נחשבים כ"מקצוענים" בתחום הריפוי. אלו שמובדלים מאחרים בכינוי "מקצועי" נחשבים למיוחדים יותר.

הבעיה של המונח "מקצוע"
קשה למצוא הסכמה נרחבת לגבי המונח "מקצוע". יש לכך כמה סיבות. ראשית, כמעט כל קבוצה שמתפרנסת מאותו התחום מכנה את עצמה "מקצוע" בשלב כלשהו. כך שהגיוון של עיסוקים שנקראים מקצוע הוא רחב כל כך עד שאין דבר המקשר ביניהם מלבד התאווה ליוקרה. סיבה שנייה לאי ההסכמה השוררת סביב המונח קשורה לדרכים שבהם אנשים מחליטים להגדיר את המושג. פעמים רבות אנשים מגדירים את המונח על ידי החלטה אילו עיסוקים הם "מקצוע" ואחר כך ניסיון למציאת הדבר מקשר ביניהם. מאחר ואין הסכמה מראש על אילו עיסוקים אכן נחשבים למקצוע, ההגדרות למונח הן רבות ומגוונות. משום כך יהיה זה טיפשי להיות דוגמטי לגבי ההגדרה של "מקצוע".
אני מרגיש שאני צריך להצהיר על הנחותיי הבסיסיות. ראשית, אני חושב שאם משהו אכן יכול להיחשב כ"מקצוע" זוהי הרפואה המודרנית. על ידי בחינתה נוכל לגלות ביתר קלות מהו מקצוע, מאשר על ידי בחינה של עיסוקים אחרים. שנית, אני מניח שהמשתנים האנליטיים של הסדר החברתי הם מבדילים מועילים יותר מאשר נורמות, גישות, או מוסריות.

המקצוע היום ואתמול
אני מגדיר רפואה כתחום שחבריו עוסקים בדיאגנוזה ובטיפול של מחלות. האנשים עצמם, האנשים בעבודתם, הם הדבר שמעניין אותי קודם כל, ורק לאחר מכן הידע שיש בידיהם. רפואה, לפי השימוש הסוציולוגי הזה, היא עיסוק מאורגן של יעוץ שיכול לשמש כגלאי, נשא ומשתמש של סוגים מסוימים של ידע, אך איננו אותו גוף הידע עצמו. יתרה מכך, הרפואה היא קודם כל עיסוק, ורק לאחר מכן מקצוע.
אם נבדוק את מקצוע הרפואה היום, ברור יהיה שהתכונה הבולטת ביותר היא העליונות. עליונות שאיננה קשורה רק ליוקרה, אלא זו הקשורה לסמכות הנסמכת על מומחיות. לאמור, הידע של הרפואה אודות מחלות וטיפול בהם נחשב לסמכותי וודאי. אמנם יש יוצאי דופן מעניינים כגון כירופרקטיקה או הומיאופתיה, אך אין נציגים של עיסוקים מעין אלו המחזיקים במשרות בעלות השפעה על המדיניות הציבורית בנושאי בריאות. המעמד של רפואה היום דומה לזה של דת המדינה אתמול – יש לה מונופול רשמי להגדיר בריאות וחולי ולטפל בחולי. יתרה מכך, הרפואה נהנית מיוקרה עצומה בדעת הקהל. המעמד הזה איננו עתיק יומין. למעשה, הוא בן כמאה שנים. אם הרפואה הייתה מקצוע בעבר, היא הייתה מקצוע שונה מאוד ממה שהיא היום. במשך רוב ההיסטוריה לא היה מקצוע אחד ויחיד שהיה ניתן לזהותו כ"רפואה", שכן היו מרפאים רבים. לאחר עליית האוניברסיטה באירופה, הרפואה הפכה למקצוע "מלומד". רק לאחרונה היא הפכה למקצוע...

לקריאת הסיכום המלא הורד/י את הסיכום באמצעות הטופס לעיל^