האתר המוביל ברשת לסיכומים בעברית

השפה הדו-ערכית של עורכי דין בישראל: פוליטיקה ליברלית, כלכלה ליברלית, שתיקה והתנגדות

סיכום בעברית בהיקף 2025 מילים, של המאמר:

ברזילי, ג. (2010). השפה הדו-ערכית של עורכי דין בישראל: פוליטיקה ליברלית, כלכלה ליברלית, שתיקה והתנגדות. המשפט, 15(1), 195-225.



להורדת הסיכום
הזן פרטים » הזן פרטי תשלום » קבל את הסיכום במייל

מחיר הסיכום: 42 ₪


זוהי כתובת הדוא"ל אליה יישלח הסיכום, הקפד להזין כתובת תקינה

השפה הדו-ערכית של עורכי דין בישראל: פוליטיקה ליברלית, כלכלה ליברלית, שתיקה והתנגדות
ברזילי, 2010

המאמר בוחן מחקרית-השוואתית את חשיבותם של עורכי הדין בישראל לשיח הציבורי ולביקורת חברתית פוליטית. בישראל שיעור עורכי הדין הוא הגבוה בעולם ביחס לאוכלוסייתה, כאשר אלו תרמו מאוד לקידום נאו-ליברליזם כלכלי אם כי בתחום זכויות אדם תרומתם לא חשה. נדמה כי ישנה שתיקה חברתית פוליטית של עורכי הדין בתחומים של הפרות זכויות אדם בניגוד לפעילותם במגדר הכלכלי.
"לא רק חיים ומוות ביד הלשון" אם כי פניה של הפוליטיקה מושפעת במידה מן האופן בו עו"ד מפרשים את היקף כוחם, חובתם וזכויותיהם. עורכי הדין נתפסים כמעצבים את גבולות יחסי המדינה והחברה באמצעות שתיקה ודיבור. הרבה פעמים מדברים "אידיאולוגיה דומיננטית של המדינה" ואילו שותקים מירב פעמים לעניין המדיניות הציבורית השולטת. (בעיקר:הגמונית המדינה כיהודית, ביטחון לאומי). "כאשר עו"ד מדברים או שותקים(!) בספרה הפוליטית ובכל זאת פועלים כעורכי דין הם למעשה קובעים את הגבולות של השיח הפוליטי ושל דיונו".
עו"ד ישראלים יישמו את הידע המשפטי-מקצועי שלהם ע"מ להיות מעורבים בפוליטקה לקראת הקמתה של מדינת ישראל ובמהלכה. אלו תרמו לבנייתה ולאישור המשפטי של הפרויקט הפוליטי הציוני. חלק ממסיידיה הפוליטיים של המדינה (דוד בן גוריון, יצחק בן צבי ומשה שרת) הנם בוגרי משפטים ובנוסף נעזרו רבות בעורכי דין פרטיים ושל הממשלה על מנת לקדם את השאיפות הלאומיות שלהם. כיצד ידע משפטי מהול בתהליך יצירת מוקדי כוחה של המדינה?- כל המאמצים לאחד את כוחה הלאומי עוגנו בחקיקה ובתקנות שנוכחו להפוך אותה לחוקית ולעגן את מהותה המוצהרת כמדינה יהודית- על כן- השדה המשפטי היה קריטי!
מאז שנות ה-70 ככל שעורכי הדין היו מעורבים בעיצוב הכוחות הפוליטיים של המדינה הם הפכו מעורבים בפוליטיקה כסוכנים ותרמו באופן ניכר לכלכלת המדינה עם אינטרקצית הכלכלה הגלובלית. עורכי הדין יכולים להיתפס על ידי מוקדי הכוח של המדינה כמאתגרים את האליטה המקצועית או ככלי להאצת הכלכלה. רוב עורכי הדין בשנת 2005 התמחו במשפט מסחרי אזרחי (16,911) ואילו מעטים התמחו בזכויות אדם (7).

על דיבור ושתיקה: עורכי דין ועיצוב השיח הציבורי
אמנם שתיקה היא צורה התנהוגתית של שפה, אולם היא יכולה להוות צורה של קול בשיח ציבורי ופעולה קולקטיבית. אם עורכי דין נמנעים מלטיגציה אך מעודדים את לקוחותיהם שלא לציית לחוק- שתיקתם היא בעלת קול שיש לו משמעות של התנגדות! שדרכה ניתן ביטוי לאופוזיציה. לחלופין, אם יתמכו באופן פאסיבי במדיניות הציבורית ובפעולות הממשלה- לשתיקתם תוצאה של הענקת לגיטימציה. שתיקה יכולה להוות ביטוי חזק של התנגדות, בשיח שבו הסכמתו המפורשת של אדם נדרשת או מצופה. שתיקה נוטה לשמר את הגישות והנורמות הדומיננטיות בשיח ציבורי נתון. היא אינה יכולה להתריס נגד ההגמוניה, והיא יכולה להפריע לכוחות המתנגדים להגמוניה- לעומת זאת, התדיינות משפטית יכולה להיות רק סוג אחד מבין סוגים שונים של פעולה קולקטיבית אשר יכולה...

לקריאת הסיכום המלא הורד/י את הסיכום באמצעות הטופס לעיל^