האתר המוביל ברשת לסיכומים בעברית

הקשר הקנוני בין ביצועים סנסו-מוטוריים ועיבוד קוגנטיבי אצל ילדים עם הפרעת קשב/ הפראקטיביות

סיכום בעברית (תרגום מסוכם) בהיקף 2881 מילים, של המאמר:

Davis, A. S., Pass, L. A., Finch, W. H., Dean, R. S., & Woodcock, R. W. (2009). The canonical relationship between sensory-motor functioning and cognitive processing in children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Archives of clinical neuropsychology, 24(3), 273-286.



להורדת הסיכום
הזן פרטים » הזן פרטי תשלום » קבל את הסיכום במייל

מחיר הסיכום: 42 ₪


זוהי כתובת הדוא"ל אליה יישלח הסיכום, הקפד להזין כתובת תקינה

הקשר הקנוני בין ביצועים סנסו-מוטוריים ועיבוד קוגנטיבי אצל ילדים עם הפרעת קשב/ הפראקטיביות
Davis et al., 2009

תקציר
ילדים עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD) מראים בדרך כלל דפוס של ליקויים התנהגותיים, פגיעה בהישגים הלימודיים ועיבוד קוגניטיבי, ומציגים ליקויים מוטוריים חושיים. מחקר זה בחן את הקשר בין משימות מוטוריות חושיות, עיבוד קוגניטיבי והישגים לימודיים עבור קבוצה של 67 ילדים עם הפרעות קשב וריכוז. נוצר מתאם קנוני חזק בין תפקוד חושי-מוטורי לבין הישגים לימודיים (.93), ובין תפקוד חושי-מוטורי לעיבוד קוגניטיבי (.98). ניתוח מקדם עודפות הראה כי מיומנויות חושיות-מוטוריות היוו 65% מהשונות במשתני ההישגים ו- 31% מהשונות במשתני העיבוד הקוגניטיבי. הקשר החזק בין מיומנויות חושיות-מוטוריות ותהליכים קוגניטיביים מסדר גבוה, מראה כי הערכה מוקדמת של מיומנויות חושיות-מוטוריות עשויה להיות שימושית בזיהוי ליקויים מאוחרים יותר בביצועים האקדמיים. נוירו-פסיכולוגים צריכים לשקול בזהירות את תרומת התפקוד החושי-מוטורי למבנים הנחקרים והמוערכים יותר (שבודקים אותם יותר) של בעיות אקדמיות, התנהגותיות ורגשיות בקרב ילדים עם ADHD.

מבוא
מיומנויות חושיות-מוטוריות הן סמנים קליניים טובים לשלמות קליפת המוח (קורטקס) ותת-קליפת המוח (מתחת לקורטקס). הם יעילים לקביעת נוכחות של ליקוי ולמדוד מיקום של פעילות כל שהיא במוח. מחקרים מתחומים שונים בחנו את האפשרות כי דפוסים ספציפיים של ליקויים מוטוריים חושיים עשויים להיות קשורים למצבים פסיכיאטריים ונוירולוגיים שבדרך כלל נחשבים כבעיקר קוגניטיביים באופיים. מחקרים אחרונים גילו כי מיומנויות חושיות-מוטוריות בקורטקס ובתת-קורטיקס יכולות לחזות פגיעה נוירולוגית ופסיכיאטרית בהיעדר מידע על עיבוד קוגניטיבי. למרות שקריטריוני האבחון הנוכחיים להפרעת קשב וריכוז נוטים להימנע ממשמעות מפורשת של בעיות מוטוריות חושיות, מחקרים אחרונים הצביעו על קשר עם ליקויים במיומנויות מוטוריות עדינות, מיומנויות מוטוריות גסות, איזון, ותיאום מוטורי. נמצא כי הפרעת קואורדינציה התפתחותית (DCD), המאופיינת בחסרים משמעותיים בתיאום המוטורי, קומורבידית מאוד עם הפרעת קשב וריכוז. החפיפה המוצעת בסימפטומולוגיה בין ADHD ל- DCD, כמו גם ממצאים אחרים, הביאה לראיות סותרות - האם ליקויים מוטוריים שנצפו אצל ילדים עם ADHD נובעים בעיקר מחוסר תשומת לב ומהסחות דעת או מליקויים מוטוריים נלווים - קומורבידיים.
המודלים הנוכחיים תומכים ברעיון כי ליקויים הקשורים להפרעת קשב וריכוז עשויים להיות קשורים לפגיעה בתפקודים ניהוליים. הקשר המוצע בין ליקויים בתפקודים הניהוליים שנמצא לעיתים קרובות בהפרעות קשב וריכוז ותיאום מוטורי נתמך בכמה מחקרים. בעיות עם עיכוב תגובה נתפסות יותר ויותר כמרכזיות לקשיי תפקודים ניהוליים בהפרעות קשב וריכוז. חוסר היכולת לעכב תגובות דומיננטיות או תומכות מוביל לקשיים בשמירה על ביצועים נאותים במשימות מתמשכות, כולל מדדי תפקוד חושי ומוטורי. הדמיה נוירולוגית מציינת כי היכולת להפסיק תגובה שעומדת להתבצע, דורשת לא רק הפעלה של אזורי the basal ganglia and caudate, אלא גם זו של right inferior frontal cortex. אזורים אלה במוח הוגדרו בעבר כאזורים של הפרעה בתפקוד לקוי של הפרעת קשב וריכוז, וזה מעניק אמון נוסף בקשר בין הפרעות קשב וריכוז וקשיים בעיכוב התגובה. בנוסף, מחקרים גילו כי ההמיספרה הימנית, הדומיננטית לעיבוד מידע סומטו-סנסורי (שקשור לחישה של גירוי בכל חלקי הגוף), עשויה להיות האחראית העיקרית לחלק מהליקויים ההתנהגותיים שהביעו ילדים עם ADHD. מתאם אנטומי זה מספק תמיכה מסוימת בקשר המשוער בין מיומנויות חושיות לבין הפרעה בתפקוד שחווים ילדים עם ADHD. עם זאת, יש לבצע בזהירות מתאם בין אנטומיה לעיבוד סומטו-סנסורי, מכיוון שהמיספרה הימנית אחראית על מגוון רחב של פונקציות, שרבות מהן אינן מעורבות בעיבוד חושי.
תפקודים ניהוליים נחשבים לקריטיים ברכישה וביצוע יעיל של מיומנויות אקדמיות. ליקויים בזיכרון העבודה ובעיכוב, תהליך קוגניטיבי שנחשב לקשור להפרעות קשב וריכוז, היו...

לקריאת הסיכום המלא הורד/י את הסיכום באמצעות הטופס לעיל^