הקשר בין יכולות קריאה לבין קשב מרחבי ויזואלי לאורך ההתפתחות
White et al., 2019
קיום אינטראקציה בסביבה עמוסה ודינמית מצריך קבלת החלטות לגבי מידע ויזואלי במקומות רלוונטיים לצד התעלמות ממידע לא רלוונטי. מבוגרים יכולים לעשות זאת באמצעות קשב מרחבי סמוי: מתן עדיפות למקומות ספציפיים בשדה הראייה אפילו ללא הזזת העיניים. ליקויים בקשב המרחבי הסמוי נמצאו כמעורבים בדיסלקציה התפתחותית. במחקר הנוכחי, נעשה שימוש במטלת חיפוש ויזואלי על מנת להעריך את ערכי הסף (thresholds) של הבחנת אוריינטציה (orientation discrimination) עם ובלי רמז מרחבי בקרב מדגם גדול (N=123) של נבדקים בגילאי 5 עד 70 בטווח רחב של יכולות קריאה.
1. מבוא
1.1. קשב מרחבי ויכולת קריאה
סביבה מורכבת ועמוסה מציבה אתגר כאשר משתמשים בראייה לצורך ניווט ואינטראקציה, מפני שרק חלק קטן מהמידע שמגיע לעיניים רלוונטי למטלה. לצורך כך, למוח יש מנגנונים מורכבים, שמכונים באופן כללי כ"קשב", שמאפשרים לתעדף מידע רלוונטי ולסנן מידע לא רלוונטי. מנגנוני הקשב הויזואלי חשובים במיוחד בקריאה, ולכן עולה ההשערה שליקויים בקשב המרחבי קשורים ללקויות קריאה. מטרת המחקר הנוכחי היא להעריך את הקשר שבין קשב מרחבי לבין יכולת קריאה לאורך ההתפתחות. קיימות מספר צורות לקשב מרחבי: א. קשב מרחבי גלוי, שקשור לתנועת העיניים. ב. קשב מרחבי סמוי, שהוא העדפה סלקטיבית של מקומות בשדה הראייה ללא הזזת העיניים. בסוג הקשב הסמוי, קיימים...
לקריאת הסיכום המלא הורד/י את הסיכום באמצעות הטופס לעיל^