האתר המוביל ברשת לסיכומים בעברית

אופן חלוקת עבודות משק הבית בגרמניה ובישראל

סיכום בעברית (תרגום מסוכם) בהיקף 1606 מילים, של המאמר:

Lewin‐Epstein, N., Stier, H., & Braun, M. (2006). The division of household labor in Germany and Israel. Journal of Marriage and Family, 68(5), 1147-1164.



להורדת הסיכום
הזן פרטים » הזן פרטי תשלום » קבל את הסיכום במייל
אופן חלוקת עבודות משק הבית בגרמניה ובישראל
Lewin‐Epstein et al., 2006

למרות התקדמות מסויימת לקראת שוויון מגדרי, עבודה ביתית נשארה תפקיד של אישה. נשים מקדישות יותר זמן לעבודה ביתית מאשר בן זוגן. כמו כן, פעילויות שגרתיות שחיוניות לתפקוד הבית נעשות על ידי נשים. המאמר מנסה לחקור את חלוקת העבודה בתוך המשפחה והזמן שכל אחד מבני הזוג משקיע, תוך השוואה בין ישראל לגרמניה.

הסברים כלליים על חלוקת העבודה במשק הבית
גישות סוציולוגיות של חלוקת העבודה במשק הבית ניתן לחלק לשתי פרספקטיבות גדולות. אחת מהן מתייחסת ליחסים ברמת המיקרו. לפי פרספטיבה זו, חלוקת העבודה היא תוצאה של הסכמים בין בני הזוג שלוקחים בחשבון את המשאבים השונים שברשותם ואת הפעילויות של בני הזוג מחוץ למשפחה. פרספקטיבה שנייה מניחה כי חלוקת העבודה תלויה יותר באידאולוגיות מגדריות ובתהליכי הסוציאליזציה. כמו כן, חלוקה זו ממסדת את ההבחנה המגדרית.

תלות במשאבים ואילוצי זמן
ישנם שני הסברים תיאורטיים לגישת יחסי מיקרו. גישת "תלות במשאבים" (resource dependence) מציעה כי חלוקת העבודה במשק הבית משקפת את הבדלי העוצמה בין בני הזוג שנקבעים לפי סטאטוס חברתי. ההנחה בגישה זו היא שבני הזוג מעדיפים לא להשתלב בעבודת הבית, ומכאן – בן/בת זוג עם משאבים רבים יותר יכול/ה לאיים על השני/ה בנסיגת המשאבים. כך, בן/בת זוג עם פחות משאבים ייקח/תיקח על עצמו/ה יותר משימות בעבודת הבית. לנשים פחות משאבים, ולכן ייקחו על עצמן יותר עבודות.
גישת "אילוצי זמן" (time constraints) טוענת כי השקעת זמן בשוק העבודה מאפשר פחות השקעה בעבודות הבית. לכן, תעסוקה של בני הזוג משפיעים באופן ישיר על חלוקת העבודה. גם גורמים במהלך החיים כגון נישואין, ילודה והזדקנות משפיעים.
אחד מדרכי ההתמודדות באילוצי הזמן הוא כניסה של גורם חיצוני לעבודת הבית (מטפלת, מנקה) אבל כניסה זו תלויה בהכנסה של בני הזוג ולעוצמה היחסית של בת הזוג. כמו כן, רק מחקרים מעטים מראים כי יש לכניסה של גורם חיצוני השפעה על השקעה של בני הזוג בעבודת הבית. זאת מכיוון שלמרות הצמצום של העבודה עצמה, כניסה של גורם חיצוני דורש קביעת לוח זמנים ופיקוח.

תפקידים משפחתיים והמבנה המגדרי של החברה...

לקריאת הסיכום המלא הורד/י את הסיכום באמצעות הטופס לעיל^