מנבאי חברות של הערכה עצמית כללית ותפיסות־עצמי המיוחדות לתחומן אצל סטודנטים עם קשיי למידה ובלעדיהם
Shany et al., 2013
תקציר
מחקר זה בוחן את הקשר בין חברות, ערך עצמי כללי ותפיסות עצמי ספציפיות בקרב 102 סטודנטים באוניברסיטה עם וללא לקויות למידה (LD). סטודנטים עם לקויות למידה דיווחו על רמות נמוכות של ערך עצמי כללי ותפיסת עצמי אקדמי מאשר סטודנטים ללא לקויות למידה, הבדל זה היה גדול יותר בקרב סטודנטיות. בנוסף, סטודנטים עם לקויות למידה דיווחו כי היו להם חברויות יציבות יותר מאשר סטודנטים ללא לקויות למידה. היה מצופה כי לסטודנטים עם לקויות למידה יהיה ערך עצמי ותפיסות עצמי ברמות גבוהות יותר לגבי קבלה חברתית, במידה ויש להם חברויות יציבות ומערכות יחסים בהן הם מתקשרים באופן ספונטני ובכנות. אף אחד ממשתני החברות לא ניבא תפיסת עצמי אקדמי. לפיכך, כאשר ישנה חברות אינטימית ויציבה זהו גורם מנבא בהקשר לערך עצמי כללי ותפיסות עצמי של קבלה חברתית בקרב סטודנטים באוניברסיטה עם לקויות למידה.
מבוא
המושג עצמי (SELF) מוגדר כאומדן עולמי באשר למידה בה האדם מרגיש חיוני. זהו גורם המנבא את למידת ההסתגלות הרגשית והחברתית של מבוגרים וילדים כאחד. לאנשים שונים יש תפיסות שונות לגבי יכולותיהם במגוון תחומים. לפי אחד מודלים, תפיסת עצמי המערבת שישה תחומים: בית הספר, חברה, ספורט, פיזיות, התנהגות ותפיסת עצמי כללית, אשר אליה היא מתייחסת כערך עצמי. מודל זה מבוסס בחלקו על תאוריית ה"הסתכלות במראת העצמי". לפי תאוריה זו, היכולת של כל אדם להעריך את העצמי שלו מתפתחת בסדרה של שלבים אשר תחילתם במודעות שאחרים מתבוננים בי ומעריכים את העצמי שלי. האדם מברר ומאמת את ההערכות של האחרים, מפנים אותן ומשלב אותן כחלק מהעצמי שלו. תפיסות העצמי הם תחומים ספציפיים וכאשר הם נבחנים באופן בלתי תלוי, מתקבלות תוצאות שונות מתוך ששת התחומים. הנושא המרכזי שנחקר בקרב סטודנטים עם לקויות למידה (LD) הוא תפיסת עצמי אקדמי, תפיסת עצמי חברתי והערכה עצמית כללית.
חברות היא מערכת יחסים הדדית ודינאמית אשר מאופיינת ברעות וקירבה. חברים תומכים אחד בשני ומספקים אינטימיות, כנות ופידבק זה לזה. כתוצאה מכך, תחושת הערך העצמי וכן תפיסות של יכולות חברתיות, בדרך כלל קשורות לרמה בה לאדם יש חברויות יציבות וקרובות. לכן, המטרה הכללית של המחקר הנוכחי היא לחקור את מנבאי החברות על תפיסת הערך העצמי הכללי ותפיסה עצמית בתחומים שונים, בקרב סטודנטים באוניברסיטה עם לקויות למידה וללא לקויות למידה.
חברות ויחסים חברתיים של מבוגרים עם לקויות למידה
מרכיבים חשובים בחברות כוללים את מספר החברים שיש לאדם, את מאפייני החברים, יציבות החברות ואיכותה. לילדים עם לקויות למידה יש מעט חברויות הדדיות ופחות חברויות יציבות מאשר לילדים ללא לקויות למידה. הילדים עם לקויות הלמידה מדווחים על מעט...
לקריאת הסיכום המלא הורד/י את הסיכום באמצעות הטופס לעיל^