מחקר בתקשורת: מבוא לשיטות מחקר
פרק 4: צפייה ומדידה של משתנים בתקשורת
Frey et al., 2000
הפרק מסכם את התהליך של זיהוי ומדידת משתנים בתחום של חקר התקשורת.
הגדרות קונספטואליות (מושגיות) לעומת אופרציונאליות
השלב הראשון במחקר הוא מעבר מהגדרות מושגיות לאופרציונאליות. תיאור אופרציונאלי: תיאור במונחים שניתנים לקליטה באמצעות החושים. בחיי היום יום אנו משתמשים בהגדרות קונספטואליות. למשל, אהבה היא "רגש עז וחם של חיבה או מסירות כלפי אדם אחר". לא ברור בהגדרה זו מה זה "רגש עז", מה זו "חיבה" וכד'. כל אחד יכול להגדיר את המושגים האלה בצורה שונה. לעומת זאת, הגדרה אופרציונאלית לאהבה תתייחס למאפיינים הנצפים שלה: מספר הפעמים שאדם אומר "אני אוהב אותך", או משך הזמן שבו זוג מחזיק ידיים.
אפשר להגדיר כל מונח מופשט במונחים אופרציונאליים, אך יש מספר בעיות: (1) במונחים מורכבים, אין הגדרה אופרציונאלית אחת שמתאימה. (2) הגדרות אופרציונאליות בדרך כלל אינן ממצות את כל ההיבטים של המושג, גם כשהן מורכבות. (3) החוקרים אינם יכולים להתייחס לכל ההיבטים, אלא צריכים לבחור את החשובים מביניהם.
הערכה של הגדרות אופרציונאליות
הגדרה קונספטואלית טובה מכילה את האלמנטים שצריכים להיכלל בהגדרה האופרציואנלית. חוקרים מנסים לדאוג שההגדרה האופרציונאלית תהיה הולמת (fit) וממצה. ככל שההתאמה בין ההגדרה למונח טובה יותר, כך סביר יותר שהחוקרים אכן צופים בתופעה שעניינה אותם.
Barker מציע דרך לבדוק אם...
לקריאת הסיכום המלא הורד/י את הסיכום באמצעות הטופס לעיל^