להמציא את עצמנו: פסיכולוגיה, כוח ואישיות, פרק 5: פסיכולוגיה כטכנולוגיה לאינדבידואליזציה
Rose, 1996
המאמר מנסה להתחקות אחרי ראשית מדעי הפסיכולוגיה ולהבחינם מתחומים אחרים כמו רפואה, פילוסופיה ודת. כותב המאמר מוצא את ראשית הפסיכולוגיה בעת בה הומצאו מבחני האינטיליגנציה, שם סובייקט הפך לנקודה על עקומה ואיבד את מלאותו. תכונות האדם הפכו לקבועות ולא משתנות בזמן. יש דגש על האופן בו האדם הופך לאובייקט ועל הזמן הקצר בה הוא מאובחן. אם בעבר נדרשה תצפית ארוכה כדי לנסות להבין מי הוא האדם, היום האבחון נעשה במהירות, בהתאם למדדים. חשוב גם האופן בו מוצגים הנתונים על האדם: טבלאות, תרשימים, כך שקל יהיה לזכור את הידע עליו ולהשוות אותו לאחרים בקלות.
כשמנסים לשחזר את ראשית מדעי הפסיכולוגיה, לא ברור איך בדיוק הופעתם במאה ה-19 קשורה לאירועים פוליטיים וחברתיים אחרים. הקושי הזה מלווה בקושי נוסף - להבחין בין מדעי הפסיכולוגיה לבין השיח הדתי, השיח הפילוסופי והשיח הרפואי שקדמו למדעי הפסיכולוגיה. המחבר מציע שהבעיות האלה מתבהרות כשהן מונחות בהקשר של ממשלתיות.
ברחבי אירופה וצפון אמריקה, בסוף המאה ה-19 וראשית המאה ה-20 כדי להשיג מטרות כמו יעילות, עלו תכניות לשליטה בתחומים רחבים בחיי החברה והכלכלה. התכניות השונות נבדלו מאוד זו מזו, אך היה ביניהן דמיון בדבר אחד - האמונה בנחיצות ובאפשרות לניהול היבטים מסויימים בחיי החברה והכלכלה באמצעות אמצעים פורמליים כמו חישוב באשר ליחסים בין מטרה ואמצעים, כלומר, מה צריך לעשות, איך, באיזה סדר ועוד. בהקשר לחישוביות הזאת, הפסיכולוגיה נולדה.
החישובים ניסו לחשב ולנהל לא רק תזרימי מזומנים, אלא גם את המנגנון הפסיכולוגי של האינדיבידואלים. המוטיבציה לעשות זאת היתה האמונה שהשגת מטרות תלויה בארגון היכולות והתרומות של האינדיבידואלים לביצוע משימות. תכניות השליטה היו צריכות לעצב כלים חדשים כדי לפעול, הראשון בכלים הוא אוצר-המילים. ראשית צריך לייצג את המרחב בו צריך למשול, את גבולותיו ומאפנייו, בין אם מדובר במשפחה, ילד, באדם עצמו ועוד.
שפות לא רק נותנות תוקף לכח, אלא גם מכוננות מגזרים חדשים של מציאות, והופכות היבטים חדשים בקיום האדם מעשיים. כך אפשר להסתכל על פסיכיאטריה, פסיכולוגיה ופסיכואנליזה, שתרמו שתי תרומות חשובות.
1. סיפוק אמצעים לתרגום סובייקטיביות האדם למונחים בשפת שליטה של בית ספר, בית כלא ועוד.
2. כינון מרחב הסובייקטיביות כאובייקט אפשרי לניהול רציונלי, באמצעותו אפשר להשיג מטרות כמו שפיות, יעילות, רוגע ועוד.
כדי שניתן יהיה לשלוט במרחב, אדם צריך לא רק את המינוחים כדי לדבר ולחשוב עליו, אלא גם להיות מסוגל להעריך את מצבו, כלומר, צריך אינטיליגנציה או מידע באשר למתרחש במרחב עליו הוא מבצע חישובים.
מידע יכול להתגלם בצורות מגוונות: דוחות כתובים, תרשימים, תמונות, טבלאות ועוד. המידע מאפשר למאפייני המרחב (למשל סחורה ועבודה,...
לקריאת הסיכום המלא הורד/י את הסיכום באמצעות הטופס לעיל^