האתר המוביל ברשת לסיכומים בעברית

מאמרים אקדמיים בנושא התפתחות הילד

התפתחות הילד הוא מונח כללי שמתאר שינויים בתהליכים שונים: פסיכולוגים, קוגנטיבים, גופניים ועוד, שחלים בשנים הראשונות לחייהם של ילדים. בכל פן של תהליך ההתפתחות קיימים מדדים רפואיים ומדעיים שמתארים התפתחות תקינה וסטיות מהתפתחות תקינה וכן קיים מחקר רב העוסק בליקויים התפתחותיים ובהפרעות בהתפתחות.

במאמר זה תוכלו למצוא:

  •  

    תאוריות מרכזיות בהתפתחות הילד

    משך המאה ה-20 פותחו תאוריות רבות העוסקות בהתפתחות הילד, ועל בסיסן נוצרו פיתוחים של התאוריות ותאוריות נגדיות. נביא כאן מספר תאוריות מרכזיות ומאמרים העוסקים בהן:

     

    תאוריית ההתפתחות הפסיכו-סקסואלית של פרויד

    התיאוריה מבוססת על הפסיכואנליטקה של פרויד, שהאמין שחוויות ילדות ורצונות לא מודעים משפיעים על ההתנהגות. לפי התאוריה, התפתחות הילד מתרחשת בסדרה של שלבים המתמקדים באזורי הנאה שונים בגוף. במהלך כל שלב, הילד נתקל בקונפליקטים הממלאים תפקיד משמעותי במהלך ההתפתחות. על אחד מהשלבים הללו כתב לאקאן את המאמר "שלב המראה כמעצב את פונקציית האני כפי שהיא מופיעה בניסיון הפסיכואנליטי" (Lacan, 1949, The mirror stage as formative of the function of the I as revealed in psychoanalytic experience).

    מאמר מרכזי עדכני יותר העוסק בתאוריות פסיכוסקסואליות הוא למשל זה:

    Fonagy, P. (2008). A genuinely developmental theory of sexual enjoyment and its implications for psychoanalytic technique. Journal of the American Psychoanalytic Association, 56(1), 11-36.

     

    תאוריית ההתפתחות הפסיכוסוציאלית של אריקסון

    תיאוריית שמונת השלבים של אריקסון על התפתחות פסיכו-סוציאלית התפתחה מתוך התאוריות של פרויד. היא מתארת צמיחה ושינוי לאורך החיים, תוך התמקדות באינטראקציה חברתית ובקונפליקטים המתעוררים במהלך שלבי התפתחות שונים. במקום להתמקד בעניין המיני ככוח מניע בהתפתחות, אריקסון האמין שאינטראקציה חברתית וחוויה ממלאים תפקידים מכריעים. תיאוריית התפתחות האדם בת שמונת השלבים שלו תיארה תהליך זה מינקות ועד מוות. במהלך כל שלב, אנשים מתמודדים עם קונפליקט התפתחותי המשפיע על תפקוד מאוחר יותר וצמיחה נוספת. מאמר זה לדוגמא עוסק בתאוריות פסיכוסוציאליות:

    Carrey, N. (2010). The Two Ericksons: Forgotten Concepts and what Constitutes an Appropriate Professional Knowledge Base in Psychiatry. Journal of the Canadian Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 19(4), 248.

     

    תאוריית ההתקשרות של בולבי

    בולבי הציע את אחת התיאוריות המוקדמות ביותר של התפתחות החברתית. הוא האמין שליחסים מוקדמים של הילד בינקותו עם מי שטיפלו בו יש תפקיד מרכזי בהתפתחותו, ושיחסים אלה ממשיכים להשפיע על מערכות יחסים חברתיות גם בבגרות. תיאוריית ההתקשרות מציעה כי ילדים נולדים עם צורך מולד ליצור היקשרות. התקשרויות כאלה מסייעות להישרדות הילד מפני שהן מבטיחות שהילד מקבל טיפול והגנה. הקשרויות אלו מאופיינות בדפוסי התנהגות ומוטיבציה ברורים. מאמר זה של אל-יגון (2012), "בני נוער עם לקויות למידה: תפקוד התנהגותי וחברתי-רגשי והתקשרות עם האבות, האמהות והמורים" מיישם תאוריות התקשרותיות:

    Al-Yagon, M. (2012). Adolescents with learning disabilities: Socioemotional and behavioral functioning and attachment relationships with fathers, mothers, and teachers. Journal of youth and adolescence, 41(10), 1294-1311.

     

    התאוריה הסוציו-תרבותית של ויגוצקי

    ויגוצקי הציע תיאוריית למידה מכוננת שהפכה למשפיעה מאוד, במיוחד בתחום החינוך. כמו פיאז'ה, ויגוצקי האמין שלמידה אצל ילדים נעשית באופן פעיל ובאמצעות התנסות חווייתית. התיאוריה החברתית-תרבותית שלו גם הציעה שמבוגרים משמעותיים, קבוצת השווים והתרבות ככלל הם בעלי חלק משמעותי בפיתוח תפקודים מסדר גבוה. לדעתו של ויגוצקי, למידה היא תהליך חברתי מטבעו. דרך אינטראקציה עם אחרים, הלמידה משתלבת בהבנת העולם של האדם. המאמר "התפתחות הפעילות הסמיוטית של הילד בעזרת כלים פסיכולוגיים: פרספקטיבה תרבותית-היסטורית של ויגוצקי" הוא דוגמא למאמר העוסק בתאוריה זו:

    Saengpun, J. & Inprasitha, M. (2012). Development of a Child's Semiotic Activity with the Help of Psychological Tools: A Vygotsky's Cultural-Historical Perspective. Psychology, 3(5), 424-427.

    תאוריות מרכזיות נוספות בהתפתחות הילד הן תאוריית הלמידה החברתית של בנדורה – Bandura's Social Learning Theory; תאוריות התנהגותיות – Behavioral Child Development Theories; ותאוריית ההתפתחות הקוגניטיבית של פיאז'ה Piaget's Cognitive Developmental Theory.

     

    חשיבותו של תחום מחקר התפתחות הילד

    ילדים שסובלים מהפרעות בהתפתחות נמצאים בסיכון גבוה לקשיים כלכליים ופסיכולוגים בבגרותם, כך שכהורים הם עשויים לחזור ולחשוף את ילדיהם לגורמים שיובילו לקשיים בהתפתחות. כלומר, קשיים בהתפתחות מועברים מדור לדור. העברה דורית של בעיות התפתחות בילדות נמצאה קשורה להצלחה בבית ספר: ילדים עם קשיים התפתחותיים נוטים להשגים נמוכים יותר בבית הספר מכיוון שהם אינם מוכנים מבחינה פסיכולוגית וקוגנטיבית. הצלחה נמוכה בבית הספר מובילה לקשיים ברכישת השכלה גבוהה ובמציאת תעסוקה, שמגדילה את הסיכון לעוני. הילד שסובל מעוני בבגרותו יתקשה לספק לילדיו סביבה ראויה לגדילה ולהתפתחות. ממצאים אלו מדגישים את החשיבות של תוכניות חינוך מתאימות עבור תלמידים עם קשיים התפתחותיים ככלי מדיניות שיכול לשבור את מעגל הקשיים ההתפתחותיים.

     

    איך נזהה תחומי מחקר ונגבש הכרות עימם?

    בעת סקירה של התחום, נבחין שבשל חשיבותו הגבוהה הוא מחולק לתת-תחומים: למשל, חקר התפתחות ילדים במדינות עניות, הפרעות התפתחות מסוימות כמו תסמונת טוראט ומחקר העוסק בקשר בין קשיים התפתחותיים לקשים פסיכולוגים ולפשיעה בבגרות.
    כשנרצה למצוא מידע אקדמי על התפתחות הילד נתחיל בלזהות את תת-התחום הספציפי שנרצה לחפש ואת מילות המפתח שקשורות אליו: נוסיף לחיפוש בגוגל סקולר בנושא child development מילים נוספות, למשל מיקום גיאוגרפי או הפרעה מסוימת שנתמקד בה. כשנתחיל לכתוב על התחום, נוכל להתחיל בקריאה כללית ולשם כך נעדיף למצוא מאמר מסוג סקירת ספרות (literature review) שיכיל בכותרת את המילה review. סקירת ספרות, בשונה ממאמר מחקרי שמציג עדויות חדשות, עוסקת בסיכום העדויות הקיימות ממחקר קודם והצגתו בצורה בהירה ומקוצרת. הסקירה מאפשרת לנו להכיר את התחום מ"מעוף הציפור", ללמוד על המסקנות העיקריות וגם על חילוקי דעות בין חוקרים שונים. יתרון נוסף של סקירת הספרות הוא שהיא כוללת הפניות למאמרים ספציפיים. נוכל להשתמש בהפניות כדי לאתר חומרים שנרצה לכתוב עליהם בהרחבה, או שנבחן מאמרים שציטטו את סקירת הספרות.

     

    איך נמצא בקלות מאמרים רלוונטיים?

    מלבד חיפוש בגוגל סקולר לפי מילות מפתח מתאימות, ישנן דרכים נוספות לאתר מאמרים רלוונטיים. דרך אחת היא לעבור למאמרים המצטטים את המאמר הרלוונטי לנו:

    דרך נוספת היא להיעזר ברשימות ביבליוגרפיות של עבודות בנושאים קרובים. ניתן למצוא ברשת המון עבודות אקדמיות בנושא התפתחות הילד המכילות רשימות ביבליוגרפיות ענפות.

    לדוגמא באתר סמינריון, נרשום בשורת החיפוש "התפתחות הילד" ונקבל עשרות תוצאות.

     

    נבחר עבודה שמתאימה לנו, ונוכל לראות בתצוגה המקדימה את מספר המקורות. בלחיצה אחת אפשר להוריד את העבודה, שמתקבלת מיידית למייל ללא צורך בהרשמה.

     

    איך נקרא בקלות את המאמרים?

    אפשר להקל על מלאכת הקריאה של מאמרים רבים באנגלית באמצעות איתור מקורות מקבילים בעברית. למשל, אפשר למצוא מאמרים בנושא התפתחות הילד שמפורסמים על ידי מרכזים רפואיים ומרכזי חינוך, אבל נעדיף מאמרים שמקשרים למקורות אקדמיים. בנושא התפתחות הילד פורסמו גם מספר ספרים בעברית וגם פרסומים אקדמאים של אוניברסיטאות. כאשר בוחרים מאמרים לעבודה, כדאי לבחור מראש מאמרים שיש להם סיכום בעברית, בייחוד כאשר מדובר במאמרים באנגלית. ניתן למצוא כאן סיכומי מאמרים בנושא התפתחות הילד ובכך להרוג שתי ציפורים במכה. אם לא מצאתם סיכום בעברית למאמר שאתם זקוקים לו, תוכלו לשלוח לנו את המאמר והנחיות לסיכום (אם יש), למייל: sicumim@sicumim.co.il  או דרך הטופס כאן למטה, ונחזור אליכם בהקדם.